• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خبر داد :

برخورد قضایی با تخریب‌گران میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 8209
  • 07 دسامبر 2020 - 21:14
برخورد قضایی با تخریب‌گران میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان

سیستان فراموش شده: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل با هر فرد یا افرادی که بخواهند از طریق فضای مجازی به حریم میراث فرهنگی آسیب و لطمه بزنند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد کرد. به گزارش سیستان فراموش شده علیرضا جلالزایی اظهار کرد: از همه […]


سیستان فراموش شده: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل با هر فرد یا افرادی که بخواهند از طریق فضای مجازی به حریم میراث فرهنگی آسیب و لطمه بزنند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد کرد.

به گزارش سیستان فراموش شده علیرضا جلالزایی اظهار کرد: از همه فرهنگ دوستان و فعالان فرهنگی به خصوص جامعه باستانی کشور که در اتفاق پیش آمده، از سر دلسوزی و تعهد مسئولانه نظرات و انتقادات خود را بیان داشته اند، قدردانی می کنیم و این اداره‌کل با بررسی‌های میدانی و برگزاری جلسات متعدد بویژه جلسه ای با حضور (سهیل تقوی) به ارائه تذکر کتبی و شفاهی به نامبرده و بررسی نظرات کارشناسی نتایجی پرداخت.

وی در ادامه افزود: منطقه و سایتی که مورد بازدید قرار گرفته است، یک منطقه بیابانی به همراه تپه‌های ماسه عظیم و فاقد سکونت‌های معاصر است و وسعت آن به دو هزار هکتار می‌رسد و بر اساس گزارش های واصله و بازدیدهای میدانی صورت‌گرفته، برای این اداره‌کل محرز شد که هیچ‌گونه حفاری در این پهنه انجام نشده و آثار موجود در فیلم و عکس‌های انتشار یافته، در دسته آثار و شواهد فرهنگی سطحی قرار می‌گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین تیپولوژی اقلیمی منطقه، حرکت شن‌های روان و تپه‌های ماسه‌ای، در مواردی یک محوطه را در این منطقه از نظر پنهان می‌کند و در مواردی نیز منجر به هویداشدن یک محوطه جدید می‌شود.

وی گفت: منطقه مذکور و بقایای فرهنگی موجود، در فهرست آثار شناسایی شده قرار دارد اما ثبت ملی نیست.

جلالزایی ادامه داد: منطقه مورد بازدید، در جوار مرز ایران و افغانستان واقع شده است و هرگونه تردد در این منطقه باید با هماهنگی نیروهای انتظامی و مرزبانی انجام گیرد که نامبرده هم این فرآیند را از طریق یکی از بومیان منطقه طی کرده و این هماهنگی‌ها انجام شده است.

وی در پایان تاکید کرد: این اداره‌کل ضمن تقبیح و محکوم‌کردن این حرکت خودسرانه پیگیری امور قضایی را برای خود محفوظ دانسته و اعلام می‌دارد با هر فرد یا افرادی که بخواهند از طریق فضای مجازی به حریم میراث فرهنگی آسیب و لطمه بزنند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد کرد.

گفتنی است: فرد گردشگری که از چهره‌های نسبتاً شناخته شده این عرصه در فضای مجازی به شمار می‌رود مطابق با ادعایی که در فایل ویدئویی صفحه شخصی اش منتشر کرده با هماهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ضمن ورود به مناطقی که مملو از آثار باستانی این دیار ست اقدام به تخریب و دست کاری اسکلت‌ها و آثار باستانی این منطقه و نابودی گنج‌های پنهان سیستان می‌کند که در پی اعتراض‌های فعالین اجتماعی و دغدغه مندان این عرصه این فرد با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اش ضمن قبول خطا و ابراز پشیمانی، از مردم سیستان به جهت انجام این خطا عذرخواهی کرد.

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=8209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰