• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
امام جمعه زابل:

به حول و قوه الهی آب به سیستان خواهد رسید و نیاز به آب افغانستان نخواهد بود / راه رشد و پیشرفت و توسعه منطقه و استان ، تقسیم استان است که باید به قید فوریت انجام شود

  • کد خبر : 9347
  • 16 جولای 2022 - 10:14
به حول و قوه الهی آب به سیستان خواهد رسید و نیاز به آب افغانستان نخواهد بود / راه رشد و پیشرفت و توسعه منطقه و استان ، تقسیم استان است که باید به قید فوریت انجام شود

سیستان فراموش شده: نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان زابل به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی اقامه شد. به گزارش سیستان فراموش شده:  امام جمعه زابل در ابتدا به حضور مسئولین بلند پایه کشوری از مجلس و دولت و برگزاری جلسات و نشست های صورت گرفته اشاره کرد و اهم مطالبات و درخواست های بیان […]


سیستان فراموش شده: نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان زابل به امامت حجت الاسلام و المسلمین عزیزی اقامه شد.

به گزارش سیستان فراموش شده:  امام جمعه زابل در ابتدا به حضور مسئولین بلند پایه کشوری از مجلس و دولت و برگزاری جلسات و نشست های صورت گرفته اشاره کرد و اهم مطالبات و درخواست های بیان شده را این‌چنین بیان کرد:

۱کشاورزان سیستانی که موفق به کشت نشدند می‌بایست خسارت آنها کاملا پرداخت شود. ۲ دامداران و صیادان و همه آنهایی که از خشکسالی متضرر شده اند باید خسارتشان جبران شود. ۳ تکلیف آب ژرف سیستان روشن شود، اگر تایید است چرا تعلل؟ اگر مفید است و چاه ها حفر می‌شود و به آب می‌رسیم چرا کاری نمی‌شود. ۴ برای مردم سیستان، بجای وعده و وعیدها، حرف درمانی، راه کارهای فوری پیدا نمایید. ۵_ در جلسه با معاون وزیر و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، تقسیم استان به قید فوریت و بعنوان یک ضرورت مطالبه شد، پیشرفت و تحول استان در تقسیم آن است. همه متفق القول هستند که تقسیم استان باید انجام شود ولی دستهای پنهانی که منافعشان در خطر است گره و مانع در این مسیر ایجاد نمایند.

در ادامه خطیب نماز جمعه زابل به انحراف آب توسط افغان ها از طریق سد کمال‌خان اشاره نمود و بیان کرد:
سوال اینجاست آیا کارشناسان ما اجازه پیدا نمودند تا از نزدیک دریچه های آب سد کمال خان که به سمت هیرمند و هامون گشوده شده و نسبت انتفاع آن به دریچه های انتقال به گود زره را بررسی نمایند؟ اساسا چه مقدار آب از کمال خان به سمت گود زره منحرف شد؟ آیا امکان‌پذیر نبود آب در مسیر طبیعی خودش قرار بگیرد؟ اینها سوالات مردم است و منتظر پاسخ هستند.

امام جمعه زابل با تاکید بر اینکه آب به سیستان خواهد رسید تصریح کرد:
به حول و قوه الهی آب به سیستان خواهد رسید و نیاز به آب افغانستان نخواهد بود، خدا بندگانش را فراموش نخواهد کرد، این وعده الهی است، یا از دل آسمان یا از جگر زمین آب خواهد رسید و نازل خواهد شد؛ این آب خواهد آمد زمین شکاف برمیدارد و سینه زمین فراخ میشود و آب از دل زمین خواهد آمد،حتی از عمق سه هزار متری.

عزیزی با تاکید براینکه ساخت سد کمالخان و انحراف آب توطئه است گفت:
آیا انحراف آب به گود زره طبیعی بود یا توطئه؟ آیا ایجاد بند کمال خوان اتفاق معمول است یا توطئه است؟ هرکس غیر از این ببیند که این کار توطئه نیست ، می بایست در شعور خودش تجدید نظر کند، این امر قطعا توطئه است و عادی نیست.

خطیب نماز جمعه زابل خطاب به اصحاب رسانه گفت:
با دقت و تحلیل های منطقی و عمیق و دقیق، چالش ها و مسائل منطقه را بیان نمایید.

امام جمعه زابل با گلایه از مذاکرات بی‌نتیجه تیم دیپلماسی کشورمان عنوان داشت:
۲۵ دور مذاکره و توافق و باز میگویند مذاکره، دور باطل مذاکره و توافق و توقف و …، شما دیپلماتید واقعا ؟ این معنای دیپلماسی است؟ کی مذاکرات تمام خواهد شد یک سال و … کی؟ بجز مذاکره ابزار دیگری ندارید؟ از که و چه می ترسید ؟ این تعلل قابل درک نیست! از طالبان نمیتوانیم آب بگیریم ؟ای‌کاش دیپلمات هایمان ، کمی درس عزت از سرداران و امیران نظامی بیاموزند؟

وی درخصوص عدم بکارگیری کارشناسان بومی در تیم مذاکره کننده نیز‌گفت:
کدام کارشناس ماهر و استاد و عالم دانشمند سیستانی که سالها مطالعه و تجربه در مورد هیرمند داشته در گروه مذاکره کننده هستند؟ این درست است که مطالعات و تصمیمات در تهران باشد؟ از نقشه هوایی مذاکره واقعی اتفاق نمیافتد و فایده ای ندارد.

خطیب نماز جمعه زابل تصریح کرد:
مذاکره کنندگان باید برای مذاکره در سیستان مستقر شوند تا لب خشک دشت سیستان را ببینند و لمس کنند، خشکی هامون و قایق هایی که در خاک فرورفته و صیادانی که خجالت زده خانوده هایشان هستند را ببینید، تا درست مذاکره کنند. خواهشا حد یقف (زمان پایان) مذاکره را تعیین کنید، کی قرار است مذاکره تمام شود؟ راهی بجز مذاکره وجود ندارد؟ شما با دیپلمات های و سیاستمداران فعال و کارکشته و خبره و با تجربه که مواجه نیستید، اگر توان حل موضوع را ندارید بگویید.

عزیزی در پایان افزود:
اگر کسی دندان طمع برای سیستان تیز کرده در هر جایی در مرز و بیرون مرز، دست‌های کثیف عبری و عربی بدانند و بشنوند که سیستانی ها هرگز خاکشان را تنها نمیگذارند.


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=9347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰