• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

سدسازی های افغانستان مانع ورود آب به ایران است/ چاه ژرف و انتقال آب از دریای عمان، نقطه ای امید بخش برای مردم سیستان

  • کد خبر : 7842
  • 27 اکتبر 2020 - 20:51
سدسازی های افغانستان مانع ورود آب به ایران است/ چاه ژرف و انتقال آب از دریای عمان، نقطه ای امید بخش برای مردم سیستان

به گزارش سیستان فراموش شده حبیب اله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب دریای عمان به مرکز استان سیستان و بلوچستان می تواند یکی از مهم ترین اقدامات دولت در جهت برون رفت از خشکسالی و تامین آب مورد نیاز مردم منطقه سیستان باشد. رودها مرزهای سیاسی نمی‌شناسند و این […]


به گزارش سیستان فراموش شده حبیب اله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب دریای عمان به مرکز استان سیستان و بلوچستان می تواند یکی از مهم ترین اقدامات دولت در جهت برون رفت از خشکسالی و تامین آب مورد نیاز مردم منطقه سیستان باشد.
رودها مرزهای سیاسی نمی‌شناسند و این واقعیت، موقعیت منحصربه‌فرد و پیچیده‌ای را برای ایران و رودهای مرزی‌اش رقم زده که یکی از حساس‌ترین آنها در رابطه با آب‌های مرزی ایران و افغانستان است.

به‌رغم توافقات بین دو کشور و معاهدات امضا‌شده درباره تقسیم آب رودخانه هیرمند، افغان‌ها از دهه 40هجری شمسی با ساخت دو سد در عمل مانع ورود آب هیرمند به ایران شدند که این سدها طی 4دهه به بیش از 100سد رسیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سد کمال‌خان، کجکی، بخش‌آباد، بغرا و سلما اشاره کرد. در تبیین تأثیر سد‌سازی‌ بر آب‌دهی رود هیرمند کافی است، به این نکته اشاره شود که تنها اجرای فاز یک و دو سد کمال‌خان در ولایت نیمروز افغانستان موجب کاهش سهم آب ورودی به دریاچه هامون به حدود یک‌دهم ورودی طبیعی آن شد.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور و مشکلات تامین آب شرب به ویژه در مناطق گرمسیری، وزارت نیرو با هدف تامین آب شرب اقدام به مطالعه و بررسی آب‌های زیرزمینی کرده که این رفتار برای استان سیستان و بلوچستان مثمر ثمر واقع شده و نتیجه آن رسیدن به آب‌های ژرف و به کار گیری آن بوده است.

آخرین جزئیات از روند چاه های آب ژرف

حبیب اله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین جزئیات چاه ژرف بیان کرد: اولین چاه ژرف حفر شده و اقدامات برای دومین چاه نیز اکنون آغاز و به ‏زودی دکل آن که از ‏خوزستان انتقال می یابد در این محدود نصب خواهد شد.‏

وی گفت: چاه ژرف ردیف قانونی بودجه دارد مجلس پول و مجوز آن را داده است؛ دولت هم کمک می کند اگر چه نظرات مختلفی دارد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای چاه ژرف سه تفاهم نامه با “ستاری، معاون علمی و فن آوری” تنظیم شده از سوی دیگر برای اولین بار در کشور برای اجرای چنین پروژه ای ردیف بودجه اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در قانون جمهوری اسلامی تاکنون اسمی از چاه ژرف نبوده و اصلا ژرف معنا نداشته است این اسم را ما انتخاب کردیم و این پروژه محصول و مخصوص سیستان است به همین منظور در سایر نقاط کشور در نظر گرفته نشده است.

دهمرده افزود: محصول این چاه را علاوه بر اینکه بخش خصوصی می تواند استفاده کند، دولت و مجلس هم مکلف هستند برای تامین آب شرب و مصرفی مردم گزینه های مختلفی را در دستور کار قرار دهد چون در حال حاضر تنها گزینه کنونی تامین آب سیستان رودخانه هیرمند است که باید منتظر باران و سیل از آن سوی مرز باشیم.

وی در تکمیل مطلب فوق خاطر نشان کرد: انتظار برای بارش باران هم با توجه به سدهایی که افغان ها ایجاد کرده اند فایده ندارد و با این وجود اصلا آبی به سیستان وارد نخواهد شد.

مهاجرت ثمره بی آبی در منطقه سیستان

نماینده مردم سیستان ادامه داد: مکلف هستیم برای جلوگیری از کوچ مردم، راهکارهای دیگری را پیش بینی کنیم. انتقال آب دریای عمان به مرکز استان سیستان و بلوچستان می تواند یکی از مهم ترین اقدامات دولت در جهت برون رفت از خشکسالی و تامین آب مورد نیاز مردم منطقه سیستان باشد، همچنین علاوه بر پروژه آب ژرف که ظرفیت استثنایی منطقه است باید از تخریب و رسوب گذاری آب نیز جلوگیری کرد.

وی گفت: در کنار این گزینه ها باید در قرارداد فی مابین ایران و افغانستان محکم ایستاد و از حق خود دفاع کنیم ولی موارد جایگزین را مورد بررسی قرار داده و اقدامی عملی صورت بگیرد؛ دولت باید از این روش ها باید آب مورد نیاز مردم در سیستان را تامین کرد در غیر این صورت وقتی آب نباشد مردم مهاجرت را انتخاب می کنند.

دهمره افزود: برای اینکه آب پایدار در سیستان موجود باشد باید روش های علمی که در دنیا متداول است را در نظر گرفت، در ماجرای سیستان نیز باید این پیشنهادات اجرایی شود تا از وقوع هرگونه مشکلی جلوگیری به عمل آید.

عصر هامون


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=7842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰