• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
3

امکان استفاده حداکثری از پابند الکترونیکی به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد

  • کد خبر : 7116
  • 10 آگوست 2020 - 19:37
امکان استفاده حداکثری از پابند الکترونیکی به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد

نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه امکان استفاده حداکثری از پابند الکترونیکی به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد، گفت: قوه قضائیه در تلاش برای‌ تولید داخلی پابند است و ضروری است دایره شمول مجازات‌های جایگزین حبس افزایش یابد. محمد سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگارخانه ملت  مجازات جایگزین حبس را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: […]


نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه امکان استفاده حداکثری از پابند الکترونیکی به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد، گفت: قوه قضائیه در تلاش برای‌ تولید داخلی پابند است و ضروری است دایره شمول مجازات‌های جایگزین حبس افزایش یابد.

محمد سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگارخانه ملت  مجازات جایگزین حبس را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: برای جلوگیری از پیش‌بینی مجازات زندان برای مرتکبین جرائم سبک، مجازات های سنگین بجای حبس در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده و این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی جدی دارد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی افزود: از زمانی که حجت‌الاسلام رئیسی، سکان مدیریت قوه قضائیه را به دست گرفتند بر ضرورت استفاده قضات از مجازات‌های جایگزین حبس تاکید شده و امروز شاهد این هستیم که قضات از این مهم نسبت به گذشته بیشتر استفاده می‌کنند هر چند می‌طلبد که استفاده آنها از این ظرفیت بیشتر افزایش یابد.

وی با هشدار نسبت به اینکه ورود افراد دارای جرائم سبک به زندان آسیب‌های جدی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای فرد، خانواده و جامعه به همراه دارد، ادامه داد: به طور قطع اگر از مجازات‌های جایگزین حبس بیشتر استفاده شود آثار وضعی نامطلوبی که به جامعه وارد می‌شود کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه هزینه پابند الکترونیک بالا نیست، گفت: تلاش بر این است که قضات در مجازات‌ها از پابند الکترونیک استفاده کنند البته به واسطه تحریم‌ها و کمبود پابندها امکان استفاده حداکثری از پابند الکترونیکی وجود ندارد و معاون انفورماتیک قوه قضائیه به دنبال بومی‌سازی و تولید داخلی این محصول است تا به راحتی در اختیار مجموعه‌های قضایی برای استفاده زندانیان قرار داده شود.

سرگزی یادآور شد: مجازات‌های جایگزین حبس برای جرائم تا یک سال حبس پیش‌بینی شده و از آنجایی که بسیاری از جرائم ارتکابی مشمول مجازات‌های جایگزین حبس نمی‌شود اگر دایره جرائم مشمول حبس را به صورت قانونی افزایش دهیم برای کسانی که اولین بار جرمی مرتکب می‌شود اتفاق جدیدی در فضای ‌زندان‌ها اتفاق می‌افتد.

 ضرورت افزایش دایره شمول مجازات‌های جایگزین حبس

عضوهیات رئیسه فراکسیون حقوقی و پیشبرد قوانین مجلس یازدهم، افزود: در واقع دایره شمول مجازات‌های جایگزین حبس برای تعداد جرائمی که مشمول می‌شود کم است و اگر دایره شمول را افزایش دهیم می‌توانیم به سمت حبس‌زدایی به صورت واقعی‌تر حرکت کنیم و همچنین اگر قضات در مورد جرائمی که در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند سیاست‌های ابلاغی قوه قضائیه مبنی بر حبس‌زدایی که مورد تاکید ویژه رهبری است به خوبی محقق می‌شود.


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=7116

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰