• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

انتقال آب از دریای عمان مطمئن ترین راهکار برای مشکلات آب در استان سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 3351
  • 24 ژوئن 2018 - 12:23
انتقال آب از دریای عمان مطمئن ترین راهکار برای مشکلات آب در استان سیستان و بلوچستان

سیستان فراموش شده: دکتر دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از دریای عمان ظرفیت خوبی است که می توان از آن بهره برداری کرد این راه یکی از مطمئن ترین راهکارها است، دولت در اجرای این پیشنهاد اولویت را در نظر نمی گیرد؛ اما اگر توجهی به مسئله آب منطقه […]


سیستان فراموش شده: دکتر دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از دریای عمان ظرفیت خوبی است که می توان از آن بهره برداری کرد این راه یکی از مطمئن ترین راهکارها است، دولت در اجرای این پیشنهاد اولویت را در نظر نمی گیرد؛ اما اگر توجهی به مسئله آب منطقه نشود مهاجرت افزایش، مرز خالی و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ به مشکلات کشور می افزاید.

به گزارش سیستان فراموش شده: حبیب اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مشکلات آب در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و پیوسته ای  که در کشور وجود کم آبی و خشکسالی است که   برای حل این مشکل  فکر اساسی نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه دنیا در زمینه انتقال آب دریا گفت: در دنیا تجربه خوبی در زمینه انتقال آب دریا وجود دارد و می توان از این فرصت استفاده و با نمک زدایی آب دریا میلیاردها متر مکعب آب برای حوزه های شرب، صنعت و کشاورزی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه آب تجربیات اجرایی قابل ملاحظه ای دارد، ادامه داد: زمانی که استاندار سیستان و بلوچستان بودم با راه اندازی آب شیرین کن این امکان فراهم شد که آب شرب دو منطقه چابهار و کنارک با لوله کشی و در حجم بالا تامین شود.

این نماینده مجلس به تجربه اش در استانداری کرمان اشاره کرد و بیان داشت: در استان کرمان خواسته شد که از مخازن آبی اطراف برای رفع کم آبی استفاده شود؛ اما شرایط حاکی از آن بود که نمی توان با جابجایی مخازن آبی مشکل را برطرف کرد و متناسب با تجربه سیستان و بلوچستان عملیات انتقال آب از بندرعباس به سیرجان و بخشی از یزد کلنگ خورد که این پروژه  پیشرفت 40 درصدی دارد و قرار است سالانه ه 400 میلیون متر مکعب آب منطقه را تامین خواهد کرد.

دهمرده با بیان اینکه مبحث آب ژرف در کشور را برای اولین بار مطرح کرده است، گفت: سال 95 که برای اولین بار نماینده مجلس شدم موضوع آب ژرف را پیگیری کردم و اولین چاه آب ژرف در سیستان و بلوچستان مطرح و در حال انجام است، تا کنون  این چاه تا 2500 متر حفاری شده و حفاری آن ادامه دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب سیستان و زاهدان مرکز استان به رودخانه هیرمند وابسته است، بیان داشت: با پیشرفت افغانستان شاهد افزایش سد و بند بر رودخانه هیرمند هستیم در حالی که سیستان زمانی انبار غله آسیا بود و مردم با دامپروری و کشاورزی نیاز خود را تامین می کردند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سیستان هیچ منبع آبی دیگری جز رودخانه هیرمند که در حال خشک شدن است ندارد، زندگی 500 هزار نفر از مرزنشینان کشور در خطر بوده و ادامه وابستگی به هیرمند کار ناثوابی است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از دریای عمان ظرفیت خوبی است که می توان از آن بهره برداری کرد این راه یکی از مطمئن ترین راهکارها است، دولت در اجرای این پیشنهاد اولویت را در نظر نمی گیرد؛ اما اگر توجهی به مسئله آب منطقه نشود مهاجرت افزایش، مرز خالی و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ به مشکلات کشور می افزاید.

وی در ادامه عنوان کرد: به همین جهت طرحی برای انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان تهیه و در مجلس اعلام وصول شد که اگر نمایندگان و دولت در تصویب و اجرای آن تلاش کنند می تواند وابستگی منطقه به هیرمند را کاهش دهند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نیرو تا کنون برای تامین آب منطقه کار چشمگیری انجام نداده است؛ اما انتظار می رود که دولت برای پیشگیری هزینه کند نه درمان، چرا که پیشگیری هزینه کمتری دارد.

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=3351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰