گروه : اخبار سیستان » اخبار هامون
ساعت : 17:37
شناسه : 5553
تاریخ : 10 می 2019
بیشترین گلایه و انتقاد را مردم حاشیه تالاب به بی توجهی و اهمال کاری محیط زیست دارند / مدیر کل محیط زیست بجای محافظه کاری و حرکات نمایشی به مردم پاسخگو باشد / این ۵ میلیاردی که آقای کلانتری برای تالاب هامون گفتند کجا هزینه شده چه اقدام موثر و جدی برای احیای تالاب انجام شده است؟ بیشترین گلایه و انتقاد را مردم حاشیه تالاب به بی توجهی و اهمال کاری محیط زیست دارند / مدیر کل محیط زیست بجای محافظه کاری و حرکات نمایشی به مردم پاسخگو باشد / این ۵ میلیاردی که آقای کلانتری برای تالاب هامون گفتند کجا هزینه شده چه اقدام موثر و جدی برای احیای تالاب انجام شده است؟

به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده حجت الاسلام و المسلمین اشرفیان در خطبه های نماز جمعه شهر علی اکبر بیان کرد: روز گذشته سفر جناب آقای کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور را به حوزه سیستان داشتیم که کارگروه احیای تالاب و بازدید از وضعیت تالاب هامون بعد از […]


به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده حجت الاسلام و المسلمین اشرفیان در خطبه های نماز جمعه شهر علی اکبر بیان کرد: روز گذشته سفر جناب آقای کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور را به حوزه سیستان داشتیم که کارگروه احیای تالاب و بازدید از وضعیت تالاب هامون بعد از سیلاب اخیر از برنامه‌های ایشان بود و جای تقدیر و تشکر دارد اگرچه ایشان در سفر قبلی آب پاکی را روی دست مردم ریخت که هامون احیاء شدنی نیست اما این آب رحمت الهی پاسخ خداوند به آقای کلانتری بود. اما عدم حضور ایشان در این قسمت از تالاب که در معیت کوه‌خواجه قرار دارد و پیشانی تالاب است جای سوال است که چه نگرانی برای مدیر کل محیط زیست وجود دارد که با محافظه‌کاری سعی در دور نگه داشتن مسئولین کشور از مردم دارند و برنامه ریزی را طوری تنظیم کردند که مردم در اینجا با ایشان روبرو نشوند.

وی در ادامه افزود: این حرکات سفارشی و از پیش تعیین شده برای دادن لوح تقدیر بابت خدمات مدیر کل محیط زیست نشانه ضعف عملکرد است که بیشترین گلایه و انتقاد را مردم حاشیه تالاب به بی توجهی و اهمال کاری محیط زیست به ویژه مردم نیمروز و هامون دارند بعد از سال‌ها خشکسالی و رنج و مشقت مردم سیلاب رحمت وارد منطقه شد که می بایست با مدیریت صحیح هم باعث رونق کشاورزی و دامداری و صیادی بشود و هم در فصل بادهای موسمی منطقه سیستان باعث کاهش ریزگردها بویژه ربزگردهایی که از بستر انهار و قسمت‌های بحرانی تالاب بلند میشود بشود اما متاسفانه شاهد بی توجهی و هدر رفت آب در حوزه‌های مختلف تالاب هستیم هم قسمت شیله درد دل در نیمروز و هم در قسمت سنگل پشت کوه خواجه و نقاط دیگر.

امام جمعه شهر علی اکبر عنوان کرد: آب با این ارزشمندی که قطره قطره آن برای این مردم رنجدیده ارزشمند است و کسی نیست جلوی آن را بگیرد که مدیریت نمی شود و با تخریب دایک آب پخش می شود و هدر می‌رود. برای دایک سنگل هزینه‌های میلیاردی شده پس چرا و چگونه تخریب شده؟ با این همه اعتراض چرا جلوی هدر رفت آب گرفته نمی شود و آب در حال تبخیر و خشک شدن است چه معامله ای پشت پرده است؟! چرا تخریب دایکی که به دلیل اهمال کاری پیمانکار و سست بودن سازه بوده را به مردم نسبت می دهید؟ اگرواقعا عامل انسانی بوده چرا مراقبت نمی شود نظارت شما کجاست؟ چرا قبل از سیلاب ستاد بحران بدون استفاده از تجربه مردم و معتمدین عجولانه اول دایک را باز می‌کند و شیلات برای رها سازی بچه ماهی می خواهد آن را ببندد.

اشرفیان در پایان گفت: این ۵ میلیاردی که آقای کلانتری گفتند برای تالاب هامون هزینه شده محیط زیست به مردم پاسخگو باشد کجا هزینه شده چه اقدام موثر و جدی برای احیای تالاب انجام شده است؟ چرا بعد از این همه سال هنوز معطل یک برنامه جامع برای تالاب باشیم در طول این سالها چه اقدامی انجام شده است؟ امروز باید هم مدیرکل محیط زیست و هم کسانی که پشت پرده تلاش کردند تا ایشان رادراین مسئولیت قراردادند پاسخگو باشند. از دادستان محترم زابل و هامون خواستم تابه عنوان مدعی‌العموم ورودکنند و از حقوق مردم دفاع کنند که با جدیت درحال جمع آوری مستندات هستند.