• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

تقویت برنامه دیپلماسی آب و احیای تالاب بین المللی هامون در دست اقدام و پیگیری است

  • کد خبر : 3791
  • 29 جولای 2018 - 14:24
تقویت برنامه دیپلماسی آب و احیای تالاب بین المللی هامون در دست اقدام و پیگیری است

سیستان فراموش شده: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت:تقویت برنامه دیپلماسی آب و احیای تالاب بین المللی هامون توسط دستگاه های ذیربط در دست اقدام و پیگیری است. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: با توجه به آبگیری های متفاوت تالاب هامون در طی دهه های اخیر؛ تالاب هامون به […]


سیستان فراموش شده: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت:تقویت برنامه دیپلماسی آب و احیای تالاب بین المللی هامون توسط دستگاه های ذیربط در دست اقدام و پیگیری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: با توجه به آبگیری های متفاوت تالاب هامون در طی دهه های اخیر؛ تالاب هامون به سه پهنه شامل بخش هایی از تالاب که طی سالهای گذشته آبگیری نشده، پهنه هایی از تالاب که در صورت ورود آب هر ساله آبگیری می شوند و پهنه هایی از تالاب که آبگیری و جهت حفظ اکوسیستم گیاهی و جانوری، می باید نگهداشت آب صورت پذیرد؛ قابل ناحیه بندی است و اقدامات این اداره کل در راستای احیای تالاب بین المللی هامون باستناد پهنه بندی مذکور و مدیریت براساس حجم آب ورودی به تالاب؛ در دست اجرا می باشد که به ترتیب شامل تثبیت بستر ، پخش سیلاب و نگهداشت آب به منظور ایجاد اکوسیستم گیاهی و جانوری (احداث دایک) است.

وی افزود: خشکی بستر تالاب هامون، وزش باد، وجود کانون های بحرانی فرسایش بادی در منطقه سیستان، خشکسالی های متوالی و از بین رفتن پوشش گیاهی حلقه های بهم تنیده بروز و تشدید پدیده گرد و غبار در سیستان هستند.

دکتر پورملائی افزود:کانون های گرد و غبار منطقه سیستان در سه گروه شامل اراضی واقع در کشور افغانستان (فرامرزی)، بستر خشک دریاچه هامون و اراضی واقع در دشت سیستان شامل نیاتک، جزینک، تاسوکی و شیله دسته بندی می شوند. کانون های خارجی در دشت های وسیع کشور افغانستان به گونه ای است که از کل مساحت بالغ بر 5700 کیلومتر مربع تالاب هامون در حدود 3800 کیلومتر مربع بستر تالاب در ایران منشأ اصلی و کانون گرد و غبار نبوده و تنها بعنوان نقاط محلی تشدید گرد و غبار محسوب می گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: کاهش بیش از 90 درصدی بارش در منطقه سیستان، عدم ورود حق آبه از مسیرهای منتهی به تالاب هامون، خشکی بستر تالاب، وزش بادهای 120 روزه سیستان و همچنین کاهش پوشش گیاهی در تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان نقش آفرینی می کنند.

پورملائی خاطرنشان کرد:چالش های طبیعی منطقه سیستان بر دو محور اصلی موضوع” کم آبی و بی آبی” و نیز ” گرد و غبار” استوار بوده که این موضوع در سطح کلان بعنوان علت و معلول یکدیگر بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در پایان به مقایسه وضعیت کیفی هوای منطقه سیستان در سه ماهه نخست سال 1397در مقایسه با مدت مشابه سال 1396 پرداخته و اظهار کردند: در سه ماهه نخست سالجاری 8 روز پاک، 49 روز سالم، 15 روز ناسالم، 4 روز ناسالم برای گروه های حساس، 2 روز بسیار ناسالم و 8 روز خطرناک توسط ایستگاه پایش کیفی هوا ثبت شده که این آمار در سال 1396 شامل 19 روز پاک، 44 روز سالم، 17 روز ناسالم، 3 روز ناسالم برای گروه های حساس، 2 روز بسیار ناسالم و 8 روز خطرناک بوده است.


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=3791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰