• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

توضیحات مهندس لکزاییان معاون آبرسانی منطقه سیستان در خصوص طعم و بوی آب شرب

  • کد خبر : 7226
  • 15 آگوست 2020 - 19:05
توضیحات مهندس لکزاییان معاون آبرسانی منطقه سیستان در خصوص طعم و بوی آب شرب

  سوالات زیادی درخصوص بروز بو وطعم نامطبوع آب بخصوص درشبکه آب شرب روستاهای منطقه سیستان درفصل گرم سال مطرح می گردد. بررسی های صورت گرفته در منابع آبی چاه نیمه های سیستان نشان می دهد که متاسفانه در فصل تابستان و زمانی که شدت گرما در منطقه سیستان بالا است ،به دلیل انباشت رسوبات […]


 

سوالات زیادی درخصوص بروز بو وطعم نامطبوع آب بخصوص درشبکه آب شرب روستاهای منطقه سیستان درفصل گرم سال مطرح می گردد.

بررسی های صورت گرفته در منابع آبی چاه نیمه های سیستان نشان می دهد که متاسفانه در فصل تابستان و زمانی که شدت گرما در منطقه سیستان بالا است ،به دلیل انباشت رسوبات چندین ساله درچاه نیمه ها، بویژه چاه نیمه شماره یک که ورودی آب به سه چاه نیمه دیگر نیز ازطریق آن صورت می گیرد و با توجه به اینکه رسوبات مذکور دارای مواد آلی زیادی می باشند، رشدجلبکها در چاه نیمه شماره یک در فصل گرم سال شدت می گیرد و اصطلاحا” بلوم جلبکی صورت می گیرد.
بحث لایه بندی حرارتی در آب چاه نیمه ها و با توجه به اینکه درحال حاضر محل برداشت آب روستایی در چاه نیمه یک واقع می باشد،
عامل نامطبوع شدن آب از لحاظ بو و طعم می باشد.
اگرچه این معضل با شدت کمتر در سایر چاه نیمه ها نیز دیده شده است ولی در حال حاضر پدیده بلوم جلبکی در چاه نیمه شماره یک بیشتر مطرح می باشد.
مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که راکد بودن آب ،وجود مواد مغذی و آلی فراوان و گرمای شدید منطقه سیستان در تابستان ها و ایجاد لایه حرارتی در چاه نیمه ها ، منابع آبی را در فصل گرم سال دچار مشکل می نماید.
به جریان انداختن آب چاه نیمه ها،خروج مقداری از آب جهت مصارف کشاورزی وحقابه محیط زیست از چاه نیمه یک و همچنین لایروبی منظم منابع آبی چاه نیمه ها از رسوبات انباشته شده، می تواند در حذف و یا کاهش بو و طعم نامطبوع آب موثر باشد.
پدیده رشد وبلوم جلبکی تقریبا”از سال ۱۳۹۵ به بعد،هر سال در تابستان ها،در چاه نیمه یک اتفاق افتاده است و درطی این مدت کارشناسان و متخصصین حوزه آب، محیط زیست،شیلات، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشت،آب منطقه ای وشرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور بازدیدهای مکرری ازچاه نیمه ها داشته اند وعلل بروز این پدیده را مورد بررسی قرار داده وآزمایشات مختلفی انجام داده اند،آنها سالم بودن آب را مورد تائید و تاکید قرارداده اند ولی متاسفانه به دلیل بو وطعم نامطبوع آب به دلیل بلوم جلبکی، آب گوارایی لازم را در فصل گرم سال ندارد.
برای کاهش بو وطعم نا مطبوع آب، شرکت آب وفاضلاب استان اقدامات مهم و موثری را در این مدت در منطقه سیستان انجام داده است و یا مواردی رادر دست پیگیری دارد که مهمترین این اقدامات عبارتنداز:
۱-تجهیز تصفیه خانه زهک به امکانات تزریق کربن اکتیو که یک نوع ماده جاذب بووطعم می باشد و تزریق کربن فعال به آب دراین تصفیه خانه.

۲-ارتقای سیستم فیلتراسیون تصفیه خانه زهک و تعویض لایه های ماسه ای صافی ها

۳-بررسی امکان استفاده از ازن جهت گندزدایی آب و پیگیری خرید تجهیزات مربوطه

۴-پیگیری انتقال محل برداشت آب روستایی ازچاه نیمه یک به چاه نیمه سه واجرای قسمتی ازخط انتقال آب خام سایز ۱۴۰۰میلیمتر و پیگیری برداشت آب از آبگیرچاه نیمه سه جهت تامین آب شرب روستائیان عزیز منطقه سیستان.

۵-تجهیز تصفیه خانه زهک به آزمایشگاه بیولوژی وامکان شناسایی انواع وتعدادجلبکهای موجود درآب چاه نیمه ها

۶-تصویب و آغاز بکار پروژه اتصال خطوط انتقال آب، شبکه آب شرب شهرها وروستاهای منطقه سیستان درجهت افزایش کمی وکیفی آب شرب شهروندان محترم.

۷-شستشو و لایروبی مخازن ذخیره آب و خطوط انتقال و شبکه های توزیع آب درسطح شهرستان های منطقه سیستان.

۸-پیگیری خروج آب از چاه نیمه شماره یک ازطریق ستاد بحران استان جهت مصارف کشاورزی، طرح ۴۶ هزارهکتاری و حقابه محیط زیست برای به جریان افتادن آب ،جلوگیری از راکد بودن آب و به هم زدن لایه حرارتی ایجادشده در چاه نیمه یک و حذف پدیده بلوم جلبکی و کاهش بووطعم نامطبوع آب.

همانگونه که قبلا”بیان شد، مشکل بو وطعم نامطبوع آب که به دلیل بلوم جلبکی بوجودمی آید، ازتابستان ۱۳۹۵هرسال درچاه نیمه شماره یک اتفاق می افتد وپیش بینی می شود در آینده نزدیک این اتفاق در سایر چاه نیمه ها و منابع آبی نیز بوقوع بپیوندد.
برای حفظ منابع آبی چاه نیمه های سیستان ازلحاظ کمی و کیفی روشهای مختلفی پیشنهاد می گردد،که ان شاء الله درمباحث بعدی مطرح خواهدگردید.
امیداست ان شاء الله بااقدامات محلی،استانی وحتی کشوری درجهت مقابله با پدیده بووطعم نامطبوع آب،بزودی مشکل ومعضل پیش آمده درمنابع آبی چاه نیمه ها ی سیستان بصورت اساسی مرتفع گردد.

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=7226

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰