• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

جناب آقای رئیس جمهور، جناب آقای لاریجانی، وزرا و مسئولان و مدیران؛ به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و فکری برای فاجعه سیستان کنید و یکبار برای همیشه تکلیف این مردم مظلوم را مشخص کنید. فاجعه انسانی در سیستان در حال وقوع است

  • کد خبر : 2690
  • 06 می 2018 - 13:21
جناب آقای رئیس جمهور، جناب آقای لاریجانی، وزرا و مسئولان و مدیران؛ به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و فکری برای فاجعه سیستان کنید و یکبار برای همیشه تکلیف این مردم مظلوم را مشخص کنید. فاجعه انسانی در سیستان در حال وقوع است

سیستان فراموش شده: نماینده مردم سیستان در مجلس، محمدجواد ظریف را در خصوص اینکه چرا تاکنون برای دریافت حقابه ایران از رودخانه هیرمند اقدام جدی به عمل نیامده مورد سوال قرار داد. به گزارش سیستان فراموش شده به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حبیب الله دهمرده در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 اردیبهشت ماه) مجلس […]


سیستان فراموش شده: نماینده مردم سیستان در مجلس، محمدجواد ظریف را در خصوص اینکه چرا تاکنون برای دریافت حقابه ایران از رودخانه هیرمند اقدام جدی به عمل نیامده مورد سوال قرار داد.

به گزارش سیستان فراموش شده به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حبیب الله دهمرده در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیر امور خارجه در خصوص اینکه “چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است؟”، گفت: علیرغم اقدامات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی، متأسفانه به دلیل عدم مدیریت فرصت‌ها و تهدیدها استان سیستان و بلوچستان به چنین سرنوشتی دچار شده‌ است که حقیقتاً نه در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و نه مردم استان.

نماینده مردم زابل، زهک، هامون‚ هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم سیستان به غلط بر مبنای فعالیت کشاورزی قرار گرفته است که این وابستگی صد درصدی به منابع آبی به رودخانه هیرمند را منجر شده است و در نهایت استمرار آن طی دو دهه سبب خشکسالی و قرار گرفتن معیشت مردم منطقه در شرایط بسیار سخت و بحرانی شده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی باعث مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان به نقاط دیگر کشور شده است، افزود: در سال زراعی 67- 96 برای کشت، آبی رهاسازی شد اما امسال دو درصد از آن آب رها شد به این معنی که 98 درصد کاهش داشته‌ایم.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم سیستان در یک سال گذشته نه تنها محصولی برداشته نداشته‌اند بلکه بذر، دام و دار و ندار خود را دفن کرده اند، اضافه کرد: به عبارت دیگر همه چیز سوخته و بر باد رفته است و مردم در حیرانی مطلق منتظر حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

در یکصد سال گذشته افغان ها با ایجاد سد از رودخانه هیرمند آب این رودخانه در سیستان را کاهش داده اند

وی ادامه داد: مصر براساس رودخانه نیل و سیستان براساس رودخانه هیرمند شکل گرفته و انبار غله نیز بوده است. اما در یکصد سال گذشته افغانان با ایجاد سدهای مخزنی و انحرافی از روی رودخانه هیرمند میزان آب جاری به سمت سیستان را کاهش داده اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نفوذ قدرت های خارجی در افغانستان سبب شده قرارداد تقسیم آب هیرمند به ضرر ایران تمام شود، افزود: به عنوان مثال قرارداد تقسیم آب هیرمند در سال 51 در حدود 26 مترمکعب در ثانیه به معنای 820 میلیون مترمکعب بوده که به هیچ وجه میزان آب مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان را تامین نمی کرد.

دهمرده همچنین خطاب به محمدجواد ظریف، با یادآوری پیام امام خمینی (ره) در دهه 50 گفت: اگر به یاد داشته باشید در خشکسالی دهه 50 امام به شاه پیام داد که آنقدر ولخرجی نکند و به داد مردم سیستان برسد. حاصل این تشر امام اقداماتی بود که رژیم گذشته در سیستان و بلوچستان انجام داد. حالا نیز مقام معظم رهبری منطقه سیستان را تنگه احد نامگذاری کرده اند اما اکنون قریب 2 سال است پیوسته با وجود نطق، مکاتبه، جلسه و صبحانه کاری، هنوز برای آب مردم سیستان اقدامی نشده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دو بخش برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 قوانینی در این خصوص آمده است، توضیح داد: در بودجه سال 96 دولت مکلف است جهت تصویب، استمرار، جهت دریافت حقابه ایران از رودخانه هیرمند اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی در چارچوب قوانین مصوب به عمل بیاورد، اما از آقای ظریف باید پرسید شما در این خصوص چه کرده اید؟ حقیقتاً حاصل دیپلماسی شما برای مردم سیستان، یک مترمکعب ثمر نداشته است.

امکان 80 درصد صادرات از طریق منطقه آزاد سیستان

نماینده مردم زابل و زهک خطاب به محمدجواد ظریف گفت: شما فرمودید در رابطه با افغانستان 5 کمیته زیرنظر کمیته آب تشکیل داده اید، اما چرا تاکنون حرکت جدی و ملموسی بروز نکرده است. برای برون رفت از این وضعیت اسفبار و جلوگیری از اشتغال غلط  بر مبنای کشاورزی مردم نکاتی را مطرح می کنم تا حداقل در تاریخ ثبت شود. جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری آب، ایجاد کارخانه های ریز و درشت و حمل و نقل مناسب و تکمیل بزرگراه، تکمیل نیروگاه بادی منطقه و انتقال هر چه سریعتر گاز از زاهدان به زابل با قطر 36 اینچ و… ضروری است.

دهمرده مرز سیستان را یک فرصت دانست و افزود: باید زیرساخت ها را برای رونق این مرز فراهم کرد، چرا که تنها مرزی است که فرصت 80 درصد صادرات در آن وجود دارد، لذا باید آن را فعال کرد. منطقه آزاد سیستان می تواند فرصت استثنایی باشد، همچنین با توجه به فرصت مناسب سیستان در حوزه گردشگری باید این حوزه را نیز جدی گرفت.

فاجعه انسانی در سیستان در حال وقوع است

وی بر ضرورت تقسیم استان تاکید کرد و ادامه داد: جناب آقای رئیس جمهور، جناب آقای لاریجانی، وزرا و مسئولان و مدیران؛ به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و فکری برای فاجعه سیستان کنید و یکبار برای همیشه تکلیف این مردم مظلوم را مشخص کنید. فاجعه انسانی در سیستان در حال وقوع است.


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=2690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰