• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

حکایت این روزهای کم‌آبی در ‌سیستان و بلوچستان؛ وضعیت نگران‌کننده است

  • کد خبر : 2100
  • 18 آوریل 2018 - 13:19
حکایت این روزهای کم‌آبی در ‌سیستان و بلوچستان؛ وضعیت نگران‌کننده است

رئیس گره پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: زابل در شمال استان با ۱۰.۷ میلی‌متر بارندگی در ۱۲ ماه گذشته کم باران‌ترین شهر استان شد.  هنوز یک ماه از رسانه‌ای شدن قطع آب هیرمند و خسارت 235 میلیارد تومانی به برخی کشاورزان سیستان نمی‌گذرد که بررسی‌های تخصصی هواشناسی نشان می‌دهد تا پایان اسفند […]


رئیس گره پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: زابل در شمال استان با ۱۰.۷ میلی‌متر بارندگی در ۱۲ ماه گذشته کم باران‌ترین شهر استان شد.

زاهدان| حکایت این روزهای کم‌آبی در ‌سیستان و بلوچستان؛ وضعیت نگران‌کننده است

 هنوز یک ماه از رسانه‌ای شدن قطع آب هیرمند و خسارت 235 میلیارد تومانی به برخی کشاورزان سیستان نمی‌گذرد که بررسی‌های تخصصی هواشناسی نشان می‌دهد تا پایان اسفند 1396 در زابل فقط 10 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم.

کاهش بارندگی زابل در حالی است که وزارت نیرو برداشت آب از 9 دشت سیستان و بلوچستان را به دلیل شرایط بحرانی آن‌ها ممنوع کرده و گزارش‌های غیررسمی از کاهش شدید آب پشت سدهای چاه نیمه در شمال استان حکایت دارد. سدهایی که وظیفه آبرسانی به کلان‌شهر زاهدان و پنج شهرستان شمال استان را بر عهده دارد.

از طرفی وضعیت بارندگی در سایر شهرهای سیستان و بلوچستان نیز نگران کننده توصیف شده است بطوریکه حتی در پرباران ترین شهر استان نیز بارندگی ها بیش از 30 درصد نسبت به گذشته کاهش یافته و حجم ذخیره سدهای جنوب استان نیز بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

اراضی کشاورزی و تالاب‌ها، نخستین قربانیان کم آبی

اگرچه برآوردها از ذخایر آب موجود استان حاکی از شرایط نامناسب و بغرنج در ماه‌های پیش رو است و هنوز در بخش شرب خود را نشان نداده اما بخش کشاورزی و تالاب‌های استان نخستین قربانیان کم‌آبی امسال شدند.

با کاهش شدید بارندگی در شمال استان و قطع نزدیک به 10 ماهه آب هیرمند، 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خسارت دید و تالاب هامون نیز دیگر نای نفس کشیدن ندارد. این تالاب که حدود 2 دهه گرفتار خشکسالی است امسال نیز امیدی برای زندگی ندارد.

موضوع نگران‌کننده خشک شدن اراضی کشاورزی سیستان در کنار خشک ماندن تالاب هامون، وزش بادهای 120 روزه است که با افزایش کانون‌های تولید ریزگرد تا چند روز دیگر به بحران کم‌آبی دامن زده و به بزرگ‌ترین بحران سیستان و بلوچستان تبدیل می‌شود.

از طرفی بیم آن می‌رود که مانند سال گذشته دوباره آتش به جان مراتع خشک هامون بیفتد و در سایه نبود امکانات بسوزد. آتشی که سال گذشته ده ها هکتار از پوشش گیاهی خشک هامون را سوزاند.

کاهش بارندگی در تمام شهرهای سیستان و بلوچستان

علی ملاشاهی درباره آخرین وضعیت بارندگی در سیستان و بلوچستان به خبرنگار تسنیم گفت: بررسی میزان نزولات جوی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که زابل با 10.7 میلی‌متر کم باران‌ترین و ایرانشهر با 63.3 میلی‌متر پرباران‌ترین شهرهای استان در سال 96 بوده‌اند که مقدار بارندگی در هر دو شهر نسبت به سال قبل کاهش‌یافته است.

رئیس گره پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بارندگی زابل نسبت به سال گذشته 56.1 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 80.2 درصد کم شده است. در ایرانشهر نیز مقدار بارندگی نسبت به سال گذشته 44.8 درصد و میانگین بلندمدت 42 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: به‌طورکلی بارش‌های سال گذشته در همه ایستگاه استان بین 32.8 و 77.3 میلی‌متر کاهش‌یافته است که بیشترین کاهش مربوط به شهر خاش است. در این شهر سال 1396 مقدار 39.5 میلی‌متر بارندگی داشتیم درحالی‌که سال قبل آن 173.8 میلی‌متر بارندگی رخ داد.

ملاشاهی افزود: میرجاوه با 13.5 میلی‌متر شهر دوم کم بارش سیستان و بلوچستان است که بارندگی آن نسبت به سال گذشته 32.8 میلی‌متر کاهش‌یافته است. بارندگی این شهر نسبت به میانگین بلندمدت نیز 67.2 میلی‌متر کاهش‌یافته است.

رئیس گره پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از میرجاوه، شهر زهک با 14.8 میلی‌متر شهر سوم کم بارش استان است که نسبت به سال گذشته 33.3 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 68 درصد بارندگی آن کم شده است.

وی ادامه داد: بارندگی تمام شهرهای استان در سال 96 نسبت به بلندمدت نیز کاهش‌یافته که کمترین کاهش با مقدار 42 درصد مربوط به ایرانشهر و بیشترین کاهش با مقدار 80.2 درصد مربوط به زابل در شمال سیستان و بلوچستان است.

شروع بارندگی‌های بهاره در اکثر نواحی سیستان و بلوچستان

ملاشاهی در ادامه از پیش‌بینی وقوع بارندگی در شهرهای مختلف استان خبر داد و گفت: امروز و فردا افزایش ابر در استان رخ می‌دهد که سبب وقوع رگبار و رعدوبرق و باد شدید لحظه‌ای با احتمال تگرگ در نیمه شمالی و ارتفاعات مرکزی می‌شود.

رئیس گره پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: عصر امروز از شهر فنوج در جنوب استان گزارش رگبار باران و رعدوبرق داشتیم. در شهرهای زابل و نصرت آباد و برخی روستاهای نیکشهر نیز گزارش بارندگی داشتیم. فردا هم بارش‌های نواحی جنوب استان قابل ملاحظه بوده و احتمال سیلابی شدن موقتی و جاری شدن رواناب و آب‌گرفتگی معابر وجود دارد.

وی افزود: روز گذشته در شهرهای زاهدان و هامون و همچنین روستای اسلام‌آباد حصارویه و منطقه گردشگری کوه خواجه در شمال استان بارندگی داشتیم که بیشترین بارندگی مربوط به روستای اسلام‌آباد حصارویه با 4 میلی‌متر بوده است.

تسنیم


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=2100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰