• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4
امام جمعه زابل :

در موضوع حق آبه هامون دستگاه دیپلماسی فعال وارد شود نه منفعل و باری به هر جهت / با حرف های ژورنالیستی سیستان آباد نمی شود

  • کد خبر : 8356
  • 08 ژانویه 2021 - 22:16
در موضوع حق آبه هامون دستگاه دیپلماسی فعال وارد شود نه منفعل و باری به هر جهت / با حرف های ژورنالیستی سیستان آباد نمی شود

به گزارش سیستان فراموش شده حجت الاسلام والمسمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی در خطبه های نماز جمعه زابل بیان نمودند: به زودی ان شاءالله سامانه ای در فضای مجازی ایجاد خواهد شد و برای اینکه مشکلات، معضلات، ایده ها و پیشنهادات به ما از طرف مردم شریف منعکس شود، […]


به گزارش سیستان فراموش شده حجت الاسلام والمسمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی در خطبه های نماز جمعه زابل بیان نمودند:

به زودی ان شاءالله سامانه ای در فضای مجازی ایجاد خواهد شد و برای اینکه مشکلات، معضلات، ایده ها و پیشنهادات به ما از طرف مردم شریف منعکس شود، اعلام می شود. ارتباط مستقیمی با ما هست از طریق فضای مجازی ، در واقع نوعی از میز خدمت است که اگر عزیزانمان مسئله یا مشکل و حتی ایده ای داشتند نسبت به هرکدام از ادارات آنجا می توانند منعکس کنند و بخشی به عنوان دفتر پیگیری های ویژه این را ان شاء الله پیگیری می کند.  فلسفه اش هم این است که بین مردم و دستگاه ها رابط و واصلی و یا حلقه وصلی باشد تا بتوانند مراجعه کنند و مسائل شان را مطرح کنند تا پیگیری شود، امیدواریم که ادارات هم کما اینکه تاکنون همکاری کردند ان شاء الله از این من بعد هم همکاری کنند و ما یک گام جلوتر در جهت همدلی فی مابین مردم و دستگاه ها برویم تا به فضل خدا به یک حد مطلوبی برسیم.

خیرمقدم به فرماندار جدید و تشکر از فرماندار سابق

اولین جلسه ای هست که برادرمان جناب آقای ارجمندی معاونت استاندار و فرماندار جدید شهرستان زابل در نمازجمعه تشریف دارند، از برادر عزیزمان جناب آقای گنجی فرماندار سابق تقدیر و تشکر می کنیم و خدمت جناب آقای ارجمندی خیرمقدم عرض می کنیم، گرچه ورودشان با یک حجم قوی از کار مواجه شد و الحمدلله رب العالمین سربلند هم از این حجم بیرون آمدند.

سفر معاون اول رئیس جمهور

روز گذشته سفر معاون اول رئیس جمهور به منطقه سیستان بود، سفری خوبی بود و نوید ان شاء الله اتفاقات خوشی هم در این سفر داشتیم البته می طلبد مسئولین ذی ربط خاصه جناب فرماندار و نمایندگان مجلس و دیگر عزیزان پیگیری مصوبات را به شکل مستمر و ان شاءالله هماهنگ و شبکه ای داشته باشند.

همانطور که در هفته گذشته خدمت عزیزان قول داده بودم، نکته ای راجع به دریاچه هامون به نظرم رسید و حق اش این است که به این مسئله ورود کنیم و صحبت کنیم.

تالاب هامون/ رودخانه هیرمند / حق آبه هامون

تالاب هامون قبل از آنی که تالابی در جغرافیای سیستان باشد یکی از ذخیره گاه های زیستی کره زمین است و در سال ۱۳۹۴ در یونسکو این ثبت شده و مصوب شده است ، بنابراین این تالاب نه ایرانی است و نه افغانستانی است بلکه یک گنج بین المللی است. این ذخیره گاه زیستی کره زمین که جزئی از ذخیره گاه های چندگانه است از فاصله حدود ۴۰ کیلومتری کابل سرچشمه اولیه اش آغاز می شود و ۱۱۰۰ کیلومتر طی مسیر می کند تا به هامون می رسید از طریق رودخانه هیرمند. از این ۱۱۰۰ کیلومتر آبی که در طول سال توسط این رودخانه جاری می شود متغیر اعلام شده است و نمی شود که قطعی گفت اما اقل آبی که از سرچشمه ها می آید و جاری می شود ، میلیاردها متر مکعب است ، یک حجم آب بسیارعظیم  و یک رودخانه دائمی است.

این رودخانه دائمی چون بین المللی است هرگونه برداشت از این رودخانه توسط کشور افغانستان باید بر اساس موازین بین المللی و قوانین تالاب های بین المللی باشد، آن ها می توانند سد بزنند و بند داشته باشند اشکال ندارد اما مشروط به اینکه آسیب به دریاچه هامون نزنند یعنی بخشی از آن آب که باید به دریاچه هامون بیاید باید بیاید و چون حیات این دریاچه یک حیات دائمی است و رود هیرمند هم یک رود دائمی است پس حق آبه رود هیرمند طبق موازین بین المللی باید دائمی باشد و نه فصلی، این اشکال اول. امروزه صبر می کنند وقتی که سیل می آید ، سیل را رها می کنند و می آید دریاچه را پر می کند، در حالی که در طول سال باید این آب بیاید و در هر ثانیه ۲۶ متر مکعب آب به سمت این دریاچه بیاید.

بند انحرافی کمال خان

نکته دیگری که اتفاق افتاده است این است که بند انحرافی کمال خان که از اول این بند ساخته شد برای این که این دریاچه تقویت شود، امروز به تحریک آمریکا، غربی ها و یکی دیگر از کشورهای همسایه ما این بند انحرافی به سمتی می رود که گودی عظیمی که شوره زار و باتلاق است به نام گودزره ، به آن سمت منحرف می شود. آن گود زره هم ۴۰ میلیاردمتر مکعب ظرفیت اش است یعنی اگر این آب را همه اش را انجا رها کنند ۱۰ سال دیگر هم آنجا پر نمی شود.معنا و مفهومش این است که دستی در کار است که هامون بمیرد.

وابسته کردن حیات سیستان به سیلاب هیرمند سیاست غلطی است

دیروز در جلسه ای که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم ، سیستان را به یک جنین تشبیه کردم ، جنین رابطه اش با مادر به بند ناف است ، بند ناف که پاره شود کار تمام است، جنین می میرد الا اینکه نیاز به بند ناف نداشته باشد و آن بعد از تولد می شود. یکی از سیاست هایی که ما داشتیم این بوده که حیات مردم سیستان را مشروط به این آب کردیم و چون این سیلاب می آمده ، مردم هم چشمشان به آسمان بوده که بارانی بیاید و کشت و کاری کنند ، کسی چیزی نمی گفته و ما هم چیزی نمی گفتیم ، همه چیز یک روالی طی می کرده. خشکسالی هایی که اتفاق افتاد نشان داد که این روال، روال منطقی و درستی نیست. اتفاقی که افتاده این است که یک عرصه قریب به شش هزار کیلومتر ، دقیقش پنج هزار و ششصد و شصد کیلومتر مربع که باید دریا باشد بیابان است و این بیابان طوفان ها ۱۲۰ روزه را ۳۶۵ روزه خواهد کرد کما اینکه کرده است.

سخنی صریح با دولت افغانستان

سخنی دارم با دولت افغانستان : آنهایی که شما را تحریک می کنند که آب را برای مردم این منطقه سخت کنید بالاخره روزی از اینجا خواهند رفت ، نه آمریکایی ها ماندگار هستند و نه ناتو ماندگار است و نه ترکیه که الان آمده است و این سد انحرافی را با سیصد دستگاه انجام می دهد. شما می مانید و گلوگاه تجاری تان که از منطقه سیستان هست ، ما جوانمرد هستیم و هرگز با شما به نامردی رفتار نخواهیم کرد اما میهمانان ناخوانده شما امروز نروند فردا خواهند رفت، فردا نروند پس فردا خواهند رفت. انحراف آب به یک منطقه شوره زار معلوم است که شیطنت است و شما می مانید و مردم نجیب و پاک افغانستان ، مردمی که با این طرف مرز قرابت دارند، فامیل هستند، رفاقت دارند ، مگر می شود دل این مردم را از هم جدا کرد؟ لذا بعضی از تحرکات می تواند زمینه ساز نقار و دشمنی شود، شما حالا حالاها نیازمند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستید، اگر نبود نظام مقدس جمهوری اسلامی قطعا شما ساقط می شدید، به مردم و کشور ما مدیون هستید.

سخنی با مسئولین دولت

با مسئولین نظام عرض ام این است که آقایان، خاصه دولت شما که خدا خیرتان دهد ماشاءالله معتقد هستید که زبان دنیا را بلدید، مذاکره هم بلدید، حرف زدن تان هم که خوب است ، هم قشنگ قدم می زنید و هم قشنگ می خندید، هم قشنگ پشت میز می نشینید و هم گاهی داد می زنید، چطور شده که در برابر این مسئله که مسئله خیلی پیچیده ای هم نیست این قدر منفعل هستید؟ بله بالاخره افغانستان جذابیت های اروپا را که ندارد که راه به را سفر کنید و هر چیزی را بهانه کنید و ۳۰ نفر را هم دنبال خودتان راه بیاندازید و بروید آنجا و یک هتل را دربست کنید و بعد یک ماه بمانید و آخر متوجه شوید که سرتان کلاه رفته است. شما که ماشاءالله بلدید حرف بزنید چرا اینجا خبری از شما نیست؟ سیستان تشنه است، هامون دارد می میرد. سومین دریاچه آب شیرین ایران دارد می میرد ، شما چرا حرف نمی زنید؟ حال یک مصاحبه ای هم یک نفر می کند و آن هم رده چهارم و پنجم در یکی از معاونت های وزارت خارجه ، اصلا قابل قبول نیست.

هامون اگر بمیرد این بلا دامنگیر همه خواهد شد، این همه صیاد، دامدار و کشاورز اینها آب می خواهند، آمده اند عزیزان ما طرح ۴۶ هزار هکتاری را هم اجرا کرده اند ، دستشان هم درد نکند ، طرح خیلی خوبی است اما کافی نیست ، تازه ۴۶ هزار هکتاری هم باید از چاه نیمه ها تغذیه شود ، آب چاه نیمه از کجا می آید؟ از هیرمند می آید. اگر آن آب نیاید ۴۶ هزار هکتاری هم هدر رفته است.

در موضوع حق آبه هامون دستگاه دیپلماسی فعال وارد شود نه منفعل و باری به هر جهت

آقایانی که کار دیپلماتیک و دیپلماسی می کنند باید فعال وارد این میدان شوند نه منفعل، نه باری به هر جهت ، نه اینکه قرار است کمیسیونی بین ما و افغانستان برگزار شود ، با حرف های ژورنالیستی سیستان آباد نمی شود. آقایون نمی دانم چرا علاقه مند هستند که حرف های ژورنالیستی تحویل مردم بدهند، دو تا سه تا روزنامه خوش شان بیاید و بنویسند. اینها علاج نیست و این فراتر از توان مدیریتی زابل، سیستان و حتی استان سیستان و بلوچستان است. باید ملی و نه فراملی وارد شویم. دستگاه دیپلماسی ما باید در مجامع بین المللی این نکته را طرح کند، در یونسکو باید طرح شود ، در سازمان ملل متحد باید به عنوان یک سند منتشر شود، این کار را که بلدید بکنید، یک نامه ۵ خطی نمی توانید بنویسید؟  آقایانی که مسئولیت دیپلماتیک دارند در نظام جمهوری اسلامی ، مدیون هستند باید این کار را بکنند ، وظیفه ذاتی آنها است. ( تکبیر نمازگزاران)

حالا که شما زحمت کشیدید و رفتید با کدخدا و رفقایش هم مذاکره کردید، آخر هم چیزی گیرتان نیامد، ای کاش این وقت ها را می گذاشتید و این مسائل را حل می کردید. معیشت مردم، نان مردم، سفره مردم، آن هم چه مردمی؟  اینجا سیستان است. در این زمین شهدایی خوابیدند مثل شهید حاج قاسم میرحسینی که شهید حاج قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه شریف می فرماید: من نمیدانم اگر مالک اشتر هم مثل او در تنگنای محاصره می افتاد مثل میرحسینی بود؟. اینجا سرزمین مالک اشتر است ، دارالولایه هست. این مردم که پای امیرالمومنین تا آخرین نفس و نفر و خون می مانند و ماندند. رهبر معظم انقلاب وقتی که اواخر ریاست جمهوری ایشان بود  می فرمایند که اگر حضرت امام به من دستور دهند بروم و مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری زابل شوم می روم و برای من زابل مرکز دنیا خواهد شد.

اینجا سیستان است ، سیستان عزیز است، برای امیرالمومنین علیه السلام عزیز است ، منطقه طرفداران و محبین اهل بیت سلام الله علیها است، شیعه و سنی محب اهل بیت سلام الله علیها هستند. مردمی نجیب با وفا با وقار باصفا غیرتمند سخی ابروگشاده ، شما اگر برای این مردم در مجامع بین المللی فریاد نزنید برای کی می خواهید فریاد بزنید؟ ما انتظار داریم از دستگاه دیپلماسی که به شکل فعال، قاطع، دقیق و قوی وارد شوند مذاکره کنند ، کمیسیون مشترک برگزار کنند ، گروه های کاری تشکیل دهند و رسما به طرف مقابل اعلام کنند که اگر شما تمکین نکنید ما مسئله را در مجامع بین المللی رسما تعقیب می کنیم. تعارف نباید کرد.

نیازمند آب پایدار هستیم ، آبی که به جای دیگر گره نخورده باشد

طرف دوم ماجرا هم این است که ما نباید حیات مان را مشروط به رودی می کردیم که از خارج مرز وارد ایران می شد ، ما نباید زندگی مردم را گره می زدیم به آنچه که در اختیار ما نیست.  آنهایی که مردم و زندگی مردم را گره زدند فقط و فقط به این آب ، خطا و اشتباه کردند، نباید این کار را می کردند. چه باید کرد؟ این را هم باید مسئولین امر پیگیر باشند.

روز گذشته خدمت معاون اول رئیس جمهور گفته شد هم بنده عرض کردم و هم جناب آقای دکتر دهمرده گفتند و هم جناب فرماندار پیگیر بودند، اولا ما نیازمند آب پایدار هستیم ، آبی که گره نخورده باشد به جای دیگر. آب پایدار کجاست؟ آب بارش های هندوکش به حجم تقریبی هزار میلیارد مترمکعب الان زیرپای ما جاری است، دریاچه هامون زمانی که خیلی پر شود تا ده ، پانزده میلیارد متر مکعب گنجایش دارد  این کجا و هزار میلیارد کجا؟ باید در به ثمر رساندن موضوع چاه ژرف تسریع شود. همین الان از چاه تحقیقاتی اول حدود هفتصد هزار متر مکعب آب بیرون می آید ، حوضچه زدند ماهی و آرتیمیا پرورش می دهند و با یک تغییری هم برای شرب قابل استفاده است هم به عنوان آب معدنی  و هم برای کشاوری مورد استفاده قرا می گیرد. برای این باید بخش خصوصی بیاید ، دولتی ها کمک کنند ،همه کمک کنند تا حرکت جدی اینجا صورت بگیرد.آب ژرف که بیاید آنطرف مرز متوجه می شود که  این بند ناف را ما داریم قیچی می کنیم ، آن ها محتاج ما می شوند. دیگر نمی گوید اینقدر پول بدهید تا ما به شما آب بدهیم ، او برای شما شرطی نخواهد گذاشت.

دولت و مجلس مصوبه دارند انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و خراسان رضوی که برای آب شرب مردم باید از دریای عمان آب منتقل شود، بودجه اش را هم مجلس دیده است . من خواهش می کنم نمایندگان مان در مجلس این موضوع را جدی پیگیری کنند . سه استان هستیم نمایندگان این سه استان جمعیتی برای خودشان هستند. فرماندار مسیر از چابهار تا مشهد یک پتانسیل عظیمی هستند، استانداران پتانسیل عظیمی هستند، ائمه جمعه پتانسیل عظیمی هستند، چرا این کار اتفاق نیافتاده است؟ خود این می تواند به ما کمک کند تا ما محتاج این مسئله نباشیم، لذا ما انظار داریم که در این بخش تا مسئولین دقیق و قوی ورود کنند.ای کاش این کارها ۲۰ سال پیش شروع می شد. هنوز هم دیر نیست، ما خواهش می کنیم از مسئولین امر که قوی در این مسئله ورود کنند ، مردم هم با تمام توان حمایتشان می کنند. این مردم خدمتگزاران خودشان را هرگز تنها نخواهند گذاشت.


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=8356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰