• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

دهمرده با اشاره به اکتشاف موفق آب‌ ژرف در استان سیستان و بلوچستان: میزان بهره‌مندی از ۳حلقه چاه ژرف معادل خط لوله انتقال آب زاهدان به زابل است

  • کد خبر : 5908
  • 22 اکتبر 2019 - 20:09
دهمرده با اشاره به اکتشاف موفق آب‌ ژرف در استان سیستان و بلوچستان: میزان بهره‌مندی از ۳حلقه چاه ژرف معادل خط لوله انتقال آب زاهدان به زابل است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه میزان بهره‌مندی از سه حلقه چاه ژرف معادل خط لوله انتقال آب زاهدان به زابل است، گفت:اولین چاه ژرف ایران در سیستان و بلوچستان به آب رسید. به گزارش سیستان فراموش شده دکتر دهمرده  در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ، درباره استخراج آب ژرف در استان […]


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه میزان بهره‌مندی از سه حلقه چاه ژرف معادل خط لوله انتقال آب زاهدان به زابل است، گفت:اولین چاه ژرف ایران در سیستان و بلوچستان به آب رسید.
حبیب دهمرده

به گزارش سیستان فراموش شده دکتر دهمرده  در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ، درباره استخراج آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان گفت: کلید واژه آب ژرف اولین باری است که در تاریخ قانون نویسی و فرهنگ لغت ایران زمین و منطقه خاورمیانه در نظر گرفته می‌شود و استخراج آب ژرف دراستان سیستان بلوچستان  با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطابق با توافق قبلی با وزارت نیرو آغاز شد.

آب ژرف استخراج شده در عمق سه هزار متری زمین 90 درجه حرارت دارد

دمای این آب در عمق سه هزار متری زمین 90 درجه سانتی گراد بوده اما هنگامی که به سطح زمین می‌رسد دمای آن به 80 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می‌کند

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین چاه آب ژرف  ایران در سیستان و بلوچستان با عمق سه هزار متری احداث شده و به آب رسیده است، افزود: بر اساس حفاری‌های انجام شده در چند چشمه مختلف به آب رسیدیم، دمای این آب در عمق سه هزار متری زمین 90 درجه سانتی گراد بوده اما هنگامی که به سطح زمین می‌رسد دمای آن به 80 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می‌کند.

دهمرده با تاکید بر اینکه آب ژرف استان سیستان و بلوچستان تمامی استانداردهای لازم را در آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی بدست آورده است،  ادامه داد: این طرح یک پروژه تحقیقاتی بوده که با موفقیت به سرانجام رسید و آب حاصل از آن کاملا سالم بوده و هیچ گونه آلودگی رادیو اکتیوی در آن وجود ندارد، ازطرفی آب چاه ژرف از کوه‌های هندوکش افغانستان جاری می‌شود و به هیچ وجه آب مرده و راکد نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد:  این پروژه به مرحله نهایی نرسیده اما گِل حفاری برای جلوگیری از ریزش تثبیت شده و اتمام آن حدود 4 الی 5 ماه دیگر زمان نیاز دارد، البته تا همین مرحله نیز برای مصارف کشاورزی مناسب و قابل استفاده است. از طرفی شوری آب ژرف حدود یک هفتم آب دریای بوده و به راحتی با دستگاه آب شیرین کن، برای شرب قابل استفاده خواهد بود.

آب ژرف، یک ظرفیت استثنایی برای سیستان و بلوچستان​

با توجه به علم و دانشی که جوانان کشور در این مرحله به دست آوردند احداث و عملیات اجرایی چاه‌های جدید به هیچ وجه چندین ماه سال طول نخواهد کشید و با هزینه و زمان بسیار کمتری به بهره برداری می‌رسد

دهمرده با تاکید بر اینکه آب ژرف یک ظرفیت استثنایی برای استان سیستان و بلوچستان است، افزود: علیرغم برخی اخلاف نظرها همه مسئولان با بهره برداری از این آب مساعدت کرده و مجوز احداث سه حلقه چاه دیگر را هم طبق مصوبه مجلس اخذ کردیم.

به گفته وی، با توجه به علم و دانشی که جوانان کشور در این مرحله به دست آوردند احداث و عملیات اجرایی چاه‌های جدید به هیچ وجه چندین ماه سال طول نخواهد کشید و با هزینه و زمان بسیار کمتری به بهره برداری می‌رسد. حجم آب حاصل از این سه چاه معادل خط لوله انتقال آب زاهدان به زابل است.

پیگیری طرح انتقال آب دریای عمان در کنار استخراج آب ژرف

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از آب چاه ژرف کمبود آب استان سیستان بلوچستان را تا حد زیادی رفع می‌کند، اظهار کرد: البته طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را هم پیگیری می‌کنیم تا برای رفع مشکلات کمبود آب مردم چند گزینه در اختیار داشته باشیم.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احداث چاه ژرف موفقیت بسیار بالایی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم سیستان و بلوچستان است، خاطرنشان کرد: وابستگی آب استان سیستان و بلوچستان به رودخانه هیرمند که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آب ژرف این چاه روی سطح جاری شده و بسیاری از مردم منطقه از آن بازدید کردند، ادامه داد: این طرح یکی از کارها اساسی است که بنده به اجرای آن اعتقاد دارم و بر همین اساس از آقای ستاری معاون رئیس جمهور و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز برای مساعدت و همکاری تقدیر تشکر می‌کنم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما در اجرای این طرح به دنبال اثبات وجود آب ژرف بودیم که خوشبختانه وجود چنین آبی در سرزمین ما اثبات شد. حال دولت و بخش خصوصی به راحتی می‌توانند از آن بهره برداری کند.خانه ملت


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=5908

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰