• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

رفتارهای سلیقه‌ای مانع افتتاح بازارچه‌های مرزی جدید در سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 1731
  • 09 آوریل 2018 - 0:29
رفتارهای سلیقه‌ای مانع افتتاح بازارچه‌های مرزی جدید در سیستان و بلوچستان

به گزارش گروه سیستان فراموش شده و به نقل از تسنیم: محمدعلی پیری در جلسه گردهمایی مدیران و فرمانداران سیستان و بلوچستان در استانداری این استان بابیان اینکه مرز فرصت است، اظهار داشت: خیلی برنامه‌ها و طرح‌ها و مصوبات برای اجرا در بازارچه‌های مرزی و مرز داشته و داریم، اما به دلیل برخوردها و رفتارهای […]


به گزارش گروه سیستان فراموش شده و به نقل از تسنیم: محمدعلی پیری در جلسه گردهمایی مدیران و فرمانداران سیستان و بلوچستان در استانداری این استان بابیان اینکه مرز فرصت است، اظهار داشت: خیلی برنامه‌ها و طرح‌ها و مصوبات برای اجرا در بازارچه‌های مرزی و مرز داشته و داریم، اما به دلیل برخوردها و رفتارهای سلیقه‌ای هنوز هیچ‌کدام از بازارچه‌های جدید در حوزه سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری نرسیده درحالی‌که در غرب کشور به بهره‌برداری رسیده است.

فرماندار هیرمند در ادامه به موضوع عدم ورود آب از رودخانه هیرمند اشاره کرد و گفت: عدم ورد آب از طریق رودخانه هیرمند به سیستان موجب خسارت زیادی به کشاورزان و دامداران شده است که رسیدگی به این موضوع باید به‌صورت فوریت انجام شود.

وی ادامه داد: با این شرایطی که به وجود آمده تابستان بسیار سختی در حوزه سیستان در پیش است. یعنی اگر تدبیر درستی نشود، به‌طورقطع نارضایتی‌های اجتماعی به اوج می‌رسد.

پیری بابیان اینکه اکثر مردم سیستان کشاورز و دامدار هستند افزود: نبود آب مشکلات زیادی را برای دامداران و کشاورزان ایجاد می‌کند. این مشکلات برای عشایر شمال استان هم وجود دارد و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس شورای اداری شهرستان هیرمند در بخش دیگری گفت: به‌واقع نباید خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت، خیلی خدمات ارائه‌شده است اما آن چیزی که در استان و شمال استان اتفاق افتاده قهر طبیعت و خشکسالی است.

وی اضافه کرد: روزگاری ما در هیچ جای استان آب شرب نداشتیم، اما امروز تمام روستاهای منطقه سیستان لوله‌کشی آب‌دارند اما قهر طبیعت سبب شده تا مشکلات مردم دو صدچندان شود چراکه سیستان بر پایه آب فراوان و خاک مرغوب بوده است.

پیری ادامه داد: امروز خاک مرغوب است ولی آب فراوان نیست. لذا مردم را دچار مشکل کرده است، بر همین اساس همواره کسانی که از بیرون به سیستان وارد می‌شوند چهره‌ای که از سیستان می‌بینند، چهره نامناسبی است.

قیام 19 بهمن سال 1330 سیستان مغفول مانده است

فرماندار هیرمند در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری شمال استان اشاره و عنوان کرد: سیستان همواره در تعطیلات رسمی میزبان خیل عظیمی از مرکز استان و شهرهای پیرامون آن است چون سابقه تاریخی فراوانی دارد.

وی افزود: قیام 19 بهمن سال 1330 سیستان که در ارتباط با مطالبات اجتماعی و رأی مردم است، در تاریخ معاصر مغفول مانده است. مردم قیام کردند، تعداد زیادی در آنجا کشته شدند، حتی فرماندار وقت نیز در آنجا کشته شد.

پیری ادامه داد: از طرف نخست‌وزیر وقت برای بررسی این موضوع آمدند و شرایط سیستان را در گزارششان قید کردند. در این گزارش آمده است که مسیر چگونه است، پل نهراب چگونه بود و به جمعیت هم اشاره کردند. گفتند در سال 1330 زابل 450 هزار نفر جمعیت دارد. امروز هم که ما آنجا خدمت می‌کنیم این منطقه 450 تا 470 هزار نفر جمعیت دارد.

وی ادامه داد: معنایش این است که سیستان به اقصی نقاط کشور سرریز جمعیت داشته و به استثنا در ایام تعطیلات این جمعیت به سیستان می‌آیند و ما باید از آن‌ها میزبانی کنیم.

منبع: تسنیم


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=1731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام سايت خوبي داريد ممنون بابت زحمات