• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

سیستان بانه بود و بانه هم سیستان بود اگر…

  • کد خبر : 3193
  • 06 ژوئن 2018 - 22:29
سیستان بانه بود و بانه هم سیستان بود اگر…

سیستان فراموش شده: مقایسه شهر بانه کردستان با زابل. اگر گشت کوتاهی در بانه بزنید بیشتر پی به مظلومیت سیستان و مردمانش می برید. شهری که شاید به وسعت شهر زهک در سیستان باشد، اما با این تفاوت که این شهر به برکت وجود مرز ، ۱۰۵ پاساژ ، بله تعجب نکنید ۱۰۵ پاساژ شیک […]


سیستان فراموش شده: مقایسه شهر بانه کردستان با زابل.
اگر گشت کوتاهی در بانه بزنید بیشتر پی به مظلومیت سیستان و مردمانش می برید.
شهری که شاید به وسعت شهر زهک در سیستان باشد، اما با این تفاوت که این شهر به برکت وجود مرز ، ۱۰۵ پاساژ ، بله تعجب نکنید ۱۰۵ پاساژ شیک و جدید، در آن ساخته شده و همه با نام و آوازه جنس ارزان بانه در حال فعالیت هستند ، در این بین صدها سوئیت و آپارتمان‚ اتاق‚ چندین هتل‚ فروشگاه‚ باربر‚ راننده و…. در حال کسب روزی هستند.
به گفته کسبه بانه شما حتی نمی توانید یک معتاد یا گدا در این شهر پیدا کنید ، چرا؟ چون همه به طریقی مشغولند، که این اشتغال همه و همه به برکت رفت و آمد زیاد مسافر و خریداران و مرز حاصل شده است.
یاد روزهای خوش سیستان در ۱۰،۱۵ سال گذشته افتادیم ، روزهایی که شاهد بودیم که مانند بانه خانواده ها با طی هزاران کیلومتر راه به بازار زابل می آمدند ، یاد روزهایی افتادیم که چندین پاساژ جدید ، کهنه بازار زابل را رنگ و رو بخشید ، رفت و آمدها رونق گرفت، اتوبوس و تاکسی و وانت و فروشنده و…. همه و همه درگیر کار شدند.
اما به یکباره چه شد ؟
قصر آرزوهای خیلی ها فرو ریخت و مرز بنا به دلایل خوب یا بد با تصمیمات درست یا غلط بسته شد، به قول بزرگی بهشت و جهنمش مال همان هایی که اینکار را کردند.
روز به روز بر سرقتهای خرد و کلان و تعداد معتادین و مهاجرین اضافه شد، متاسفانه نان ها از سفره ها برچیده شد، دست و دلبازی و مهمان نوازی سیستانی ها که زبان زد خاص و عام بود کم و کمتر شد.

با یکی از کسبه بانه صحبت کردیم و از حال این روزهای سیستان برایشان گفتیم، از روزگاری که شاید اگر مردم سیستان هم صدایشان را کسی می شنید و یا محکوم به صبوری نبودند امروز رقیب بانه، سیستان بود و بالعکس اگر مردم و کسبه بانه صدای اعتراضشان را به دولت نمی رساندند شاید چند سال آینده به حال و روز سیستان دچار می شدند.
در هر صورت کردستان تفاوتهای فراوانی با سیستان و بلوچستان دارد،سیستان بدون آب و بدون تجارت کاملا مرده است و بزودی زود فاتحه ای باید برایش خواند، فاتحه ای که دیگر مرده را زنده نخواهد کرد.
مردم هر روز به یک امید و تدبیر چنگ میزنند
شاید فرجی شود
شاید مرزی باز شود
شاید بازارچه ای فعال شود
شاید منطقه آزاد تصویب شود
شاید کارتهای مرز نشینی به سوددهی برسد
شاید پروژه ۴۶۰۰۰هکتار به سرانجام برسد
شاید کارخانه لاستیک و کاشی افتتاح شود
شاید سیلابی از افغانستان بیاید
شاید آبی برای کشاورزی رها شود
شاید صنعت گردشگری فعال شود
شاید گاز به سیستان برسد
شاید بزرگراه تکمیل شود

شاید و شایدهای فراوان،شاید عمرمان تمام شود.

یک نکته پایانی و آموزنده :مانند مردم کردستان پشتیبان همدیگر باشیم. مالکین فروشگاه ها و پاساژها در ۲۶ روز اعتصاب و بسته بودن مغازه ها یک ماه کرایه از مستاجرین دریافت نکردن.

علی برکت الله

 

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=3193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰