• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

قطع انتقال آب به زاهدان/ چوب خدا بود که صدایش درآمد!!!

  • کد خبر : 1931
  • 15 آوریل 2018 - 15:06
قطع انتقال آب به زاهدان/ چوب خدا بود که صدایش درآمد!!!

قطع موقت آب در کلان شهر زاهدان که در پی حادثه ای در مسیر انتقال آن رخ داد، هشداری بر قطع دائمی آب در این کلان شهر استان سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک خواهد بود. چندین سال است که با بهانه های مختلف و با آمار اعلام شده ۲۷ تا ۳۰ میلیون متر مکعب […]


قطع موقت آب در کلان شهر زاهدان که در پی حادثه ای در مسیر انتقال آن رخ داد، هشداری بر قطع دائمی آب در این کلان شهر استان سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک خواهد بود. چندین سال است که با بهانه های مختلف و با آمار اعلام شده ۲۷ تا ۳۰ میلیون متر مکعب در سال انتقال آب به زاهدان از چاه نیمه های سیستان در حال انجام است.
به خوب یا بد بودن این پروژه کار نداریم اگرچه لوله دوم انتقال نیز در حال تکمیل شدن است ولی آنچه مشخص است اینکه حجم ذخایر آبی و استراتژیک چاه نیمه ها با توجه به کاهش سیلابهای فصلی و بارندگی های سالیانه رو به بحران است و همچنین با شروع فصل گرما به گفته کارشناسان در هر سال با تبخیر ۳۰۰ میلیون مترمکعبی آب از سطح چاه نیمه ها که برابر است با ۱۰ برابر مصرف آب شرب شهر زاهدان و یا ۴ برابر آب مصرفی کشاورزی در سیستان، روبرو خواهیم شد.
آیا زمان آن نرسیده که وزارت نیرو اقدام اساسی برای جلوگیری از این حجم زیاد تبخیر آب در چاه نیمه ها انجام بدهد؟

در بسیاری از کشورها با پوشاندن سطح منابع آبی با پنل های خورشیدی به جهت جلوگیری از تبخیر آب در واقع با یک تیر دو نشان زده اند و با این روش برق پاک هم تولید کرده اند، ولی متاسفانه در ایران بخصوص سیستان این همت وجود ندارد و نخواهد داشت.
حال که با تلاش یکی از نمایندگان سیستان در مجلس شورای اسلامی ردیف جدیدی تحت عنوان “مطالعه جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری چاه نیمه ها” در قانون بودجه 96 ایجاد گردیده بهتر است هرچه سریعتر انجام شود تا بتوان از حجم پایدار و مشخص آب بهره برد.

با یک مثال ساده میتوان پی برد که متاسفانه دولتمردان بظاهر بیدار در خواب هستند که مردم را تشویق به استفاده از کولرهای آبی در تابستان میکنند و یا شاید بی اطلاعند که هر کولر آبی در سیستان بگفته کارشناسان در ۲۴ ساعت عدد عجیبی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر آب شرب مصرف میکند که این رقم با یک حساب سرانگشتی بین تمام مشترکین شهری و روستایی منطقه سیستان و یا حتی زاهدان سر از مصرف روزانه میلیونها لیتر آب گوارای تصفیه شده و قابل شرب در میاورد.
بهترین راه جلوگیری از هدر رفت آب در این مورد و با این حجم روزانه ، استفاده از کولرها گازی است که با نصب توربین های بادی و پنل های خورشیدی براحتی میتوان برق منطقه و حتی بیشتر از نیاز آن را تامین کرد.
در پایان با کمی تامل و تخصص با چاشنی کار جهادی میتوان از حوادث و بحرانهای احتمالی آینده نه چندان دور جلوگیری کرد.


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=1931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰