• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

مردم نگران تامین آب شرب هستند مسئولین واقعاً چه تدبیری دارند / طرح انتقال آب از دریای عمان در اولویت برنامه‌های دولت در استان باشد

  • کد خبر : 4924
  • 04 ژانویه 2019 - 15:13
مردم نگران تامین آب شرب هستند مسئولین واقعاً چه تدبیری دارند /  طرح انتقال آب از دریای عمان در اولویت برنامه‌های دولت در استان باشد

به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده حجت الاسلام و المسلمین اشرفیان در خطبه های نماز جمعه شهر علی اکبر بیان کرد: از وزیر محترم جهاد کشاورزی بابت حضور میدانی در منطقه سیستان و شروع عملیات مالچ‌ پاشی در کانونهای بحران منطقه تشکر می‌کنیم. جهاد کشاورزی خدمات ارزشمند و قابل توجهی در استان انجام داده […]


به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده حجت الاسلام و المسلمین اشرفیان در خطبه های نماز جمعه شهر علی اکبر بیان کرد:

از وزیر محترم جهاد کشاورزی بابت حضور میدانی در منطقه سیستان و شروع عملیات مالچ‌ پاشی در کانونهای بحران منطقه تشکر می‌کنیم. جهاد کشاورزی خدمات ارزشمند و قابل توجهی در استان انجام داده که باید از این خدمات جهادی تقدیر کرد.
اما کشاورزی فقط به کشت نیست ، با توجه به اینکه بخش عمده ای از مردم ما دامدار بودند و در بسیاری از کشورها آمدند در کویر دامداری راه اندازی کردند با مدیریت علمی جهاد کشاورزی دامداری ها می تواند به صورت تعاونی شکل بگیرد و تولیدات گسترده مردم صادر شود و منطقه تبدیل به قطب دامپروری شود .

استان سیستان و بلوچستان می تواند  قطب دامپروری و تولید گوشت کشور باشد

در ادامه وی افزود: با توجه به اینکه ایران سالانه ۲۵ میلیارد متر مکعب به جای واردات آب مجازی محصولات وارد می کند. که عمده آنها گوشت و خوراک دامی است و عمدتاً از کارگر ایرانی در دامپروری ها فعالیت می‌کنند اگر بتوانیم حداقل ۲۰ درصد از این مواد در منطقه انتقال ایجاد کنیم دامداریهای صددرصد صنعتی و مکانیزه در خور منطقه ایجاد میشود و صنایع تولید و بسته بندی و فرآورده‌های دامی می‌تواند در استان ما نیاز کشور را تامین و به دیگر نقاط صادر شود چطور می‌شود مثلاً یک نفر در کرج ۷ هزار دام دارد و علوفه آن را از نقاط مختلف تامین می‌کند و اراده اگر باشد مشکلات مانع لاینحل نخواهد بود استان سیستان و بلوچستان می تواند مانند گذشته قطب دامپروری و تولید گوشت کشور باشد.

مردم نگران تامین آب شرب هستند مسئولین واقعاً چه تدبیری دارند

حجت الاسلام و المسلمین اشرفیان عنوان کرد: امروز مردم حق دارند نگران آب شرب خود باشند چراکه منابع آبی ما به شدت فروکش و تبخیر شده است گاه جلبکهای کف آب دیده می شود و آب کشاورزی که نابود شد امروز مردم نگران تامین آب شرب هستند و بدتر از آن اینکه زاهدان را هم وابسته به آب همین چاه نیمه های زابل کردند، نمی‌دانم بعضی مسئولین واقعاً خوابند یا خود را به خواب زده اند چه تدبیری دارند که بتوانند امنیت روحی و امنیت غذایی مردم را تامین کنند .

دستگاه دیپلماسی ما باید حقابه تالاب هامون را مطالبه کند

وی در ادامه گفت: دستگاه دیپلماسی ما باید حقابه تالاب هامون را جدا مطالبه کند که متعلق به مردم است و احیای تالاب بین‌المللی هامون را جداگانه مطالبه کنند که قسمتی از آن در داخل افغانستان است و وظیفه افغانستان است برنامه داشته باشد برای احیای تالاب باید افغانستان هامون را آب بده دچه از رود هیرمند و چه از رودهای شمالی خود .

طرح انتقال آب از دریای عمان در اولویت برنامه‌های دولت در استان باشد

امام جمعه شهر علی اکبر افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان گرچه به تصویب رسیده اما باید در اولویت برنامه‌های دولت در استان باشد، اینکه بگویند این آب سال ۱۴۰۳ به سیستان می‌رسد می‌شود نوشدارو بعد از مرگ سهراب این منابع ناچیز آبی تا چند ماه دیگر را بیشتر کفاف نمیدهد .

اشرفیان در پایان گفت: آب ها و سفره های زیرزمینی منطقه شور شده باید همه مهندسین ، محققین ، نخبگان و اساتید دانشگاه دور هم جمع بشوند ببینند با این آب شور چه استفاده ای و کشاورزان چه نوع کشتی می توانند انجام بدهند ، کشورهایی در خاورمیانه هستند که با ۲ میلیارد متر مکعب آب دارند حدود ۴ میلیون نفر را مدیریت می کنند بدون آنکه افت چندانی داشته باشند چرا در ۸۰۰ کیلومتری چابهار این شهر دارد از بی آبی و تشنگی می میرد ، با همت و خرد جمعی و استفاده از ظرفیت ها و مدیریت های جهادی همه مشکلات حل شدنی است.


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=4924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰