• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
6
معاون اول رییس جمهوری گفت:

منطقه سیستان مهمترین، بزرگترین و راهبردی‌ترین دژ ایران است / توافقاتی در ارتباط با آب هیرمند میان ایران و افغانستان وجود دارد

  • کد خبر : 8352
  • 08 ژانویه 2021 - 21:43
منطقه سیستان مهمترین، بزرگترین و راهبردی‌ترین دژ ایران است / توافقاتی در ارتباط با آب هیرمند میان ایران و افغانستان وجود دارد
سیستان فراموش شده: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سیستان امروز مهمترین و راهبردی ترین دژ ایران است گفت: باید برای این منطقه فکری کرد نمیشود دیگر با کشاورزی اقتصاد سیستان را درست کرد.

سیستان فراموش شده: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سیستان امروز مهمترین و راهبردی ترین دژ ایران است گفت: باید برای این منطقه فکری کرد نمیشود دیگر با کشاورزی اقتصاد سیستان را درست کرد.

به گزارش سیستان فراموش شده، پنجشنبه ۱۸ دیماه جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان زابل برگزار شد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه گفت: استان سیستان و بلوچستان نیروی انسانی بسیار خوبی دارد و سرمایه هایی هستند که قدرت خلاقیت دارند و می توانند  برای توسعه استان مفید بشند.

وی با تاکید بر اینکه سیستان امروز مهمترین و راهبردی ترین دژ ایران است گفت: یکی از جهت گیری های اصلی برای سفرم به سیستان همین موضوع بود و معتقدم اینکه صرفاً به بخش کشاورزی در این منطقه اتکا و تمرکز کنیم، نمی تواند چهره این منطقه را آباد کند. باید این موضوع در دستور کار نهادهای ملی بزرگ مثل سازمان برنامه و بودجه باشد که چگونه می توانیم کاری کنیم که مردم منطقه سیستان علاوه بر ماندگاری در این منطقه که بر اساس اعتقاد و نگاه ملی است، این احساس را داشته باشند که منطقه سیستان مکانی مناسب برای کار و فعالیت اقتصادی است.

معاون اول رییس جمهور از استاندار سیستان و بلوچستان خواست این موضوع را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد و از دانشگاه ها نیز خواست در مطالعات و پایان نامه های دکتری به موضوع توسعه سیستان توجه جدی داشته باشند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه توسعه منطقه سیستان نیازمند ایجاد یک نهاد و یا سازمان عمران است افزود: البته باید بررسی شود که چنین سازمانی توسط دولت اداره شود و یا توسط بخش خصوصی اما آنچه مسلم است این است که بخش خصوصی باید موتور محرک اقتصاد کشور باشد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتاری اراضی دشت سیستان گفت: تعیین این عدد با این رویکرد بود که ۴۶ هزار بهره بردار کشاورز در این منطقه حضور داشتند و تلاش ما این بود که در شرایط سخت و خشکسالی هر یک از این بهره برداران بتوانند یک هکتار زمین کشاورزی داشته باشند که از طریق انتقال آب توسط لوله بتوانند کشت کنند.
دکتر جهانگیری ادامه داد: اصل این ایده با هدف ماندگاری مردم در شرایط سخت و خشکسالی در این منطقه بود بگونه ای که تصویب این موضوع حتی مسیر مجلس شورای اسلامی را طی نکرد و از طریق نامه ای به مقام معظم رهبری به تصویب رسید و ایشان موافقت کردند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به طرح ۴۶ هزار هکتار منطقه سیستان گفت: این طرح برای ماندگاری مردم در منطقه سیستان بوجود آمد و کار بسیار بزرگی است که دولت از نان و آب مناطق دیگر زده تا در سیستان هزینه کند.

وی نظام بهره برداری از طرح آبیاری اراضی دشت سیستان را یکی از مهمترین موضوعات در خصوص این طرح دانست و گفت: باید برای نگهداری از این تجهیزات و امکانات متولی مشخصی تعیین شود و حتماً باید ظرف یکی دو هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری کنیم که این مجموعه را به دست چه کسی بسپاریم.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: اگر سازمان عمران و یا هر نهاد توسعه ای دیگر در منطقه سیستان ایجاد شود باید این موضوع را بررسی کند که چگونه می تواند صنعت یا خدمات را در این منطقه فعال کرد و یا از مزیت مرز برای تبدیل ان به یک کانال تجاری بزرگ بهره برداری نمود و زمینه حضور شرکت های دانش بنیان را در این منطقه فراهم کرد.

دکتر جهانگیری با اشاره به لایحه ایجاد منطقه آزاد در منطقه سیستان که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده گفت: برای ایجاد منطقه آزاد جاسک در سال ۹۳ دولت لایحه ای ارسال کرد و برای منطقه سیستان نیز در سال های ۹۵ یا ۹۶ این لایحه را به مجلس فرستاد اما هنوز جوابی از سوی مجلس نیامده و با این وجود دولت متهم به ناکارآمدی می شود. اگر دولت بداند مجلس با این طرح مخالف است به دنبال راه دیگری برای توسعه می رود اما اگر واقعاً قرار است این لایحه تصویب شود هر چه زودتر آن را در اختیار دولت قرار دهند تا کارها آغاز شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: ممکن است توجیه آنها این باشد که در مناطق آزادی که پیش از این تصویب شده ضعف هایی وجود دارد اما باید توجه داشت که هر موضوع و هر طرحی همین ویژگی را دارد و با نقاط ضعف و قوت به صورت توأمان همراه است.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به موضوع گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: گازرسانی به سرعت به منطقه سیستان و شهرهای آن خواهد رسید چرا که گاز زیربنایی مهم برای توسعه است.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با دولت افغانستان روابط خوبی دارد و این کشور جزو کشورهای دوست محسوب می شود گفت: ایران از شهروندان افغان به خوبی پذیرایی می کند و با دستور مقام معظم رهبری تعداد زیادی از دانش آموزان افغان امکان تحصیل در ایران را پیدا کرده اند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه توافقاتی در ارتباط با آب هیرمند میان ایران و افغانستان وجود دارد بر ضرورت اجرای این توافقات تأکید کرد و گفت: گفتگوها میان دو کشور همچنان ادامه دارد و تلاش خواهیم کرد به توافقی برسیم تا حق آب و حیات هم برای ایران و هم افغانستان فراهم باشد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت مصمم است از دریای عمان آب را به داخل کشور هدایت کند گفت: نمونه موفق این برنامه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان بود و تلاش خواهیم کرد حتماً برای استان سیستان و بلوچستان نیز از دریای عمان آب انتقال دهیم.

در این جلسه دکتر دهمرده نماینده سیستان، استاندار سیستان و بلوچستان، وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، امام جمعه زابل و تعدادی از مدیران استان نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص اقتصاد مقاومتی و ضرورت توسعه استان پرداختند


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=8352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰