• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5

گفتگو با مهندس ناظری فرماندار سابق شهرستان زابل در خصوص فرودگاه و اقدامات صورت گرفته

  • کد خبر : 5858
  • 02 اکتبر 2019 - 19:54
گفتگو با مهندس ناظری فرماندار سابق شهرستان زابل در خصوص فرودگاه و اقدامات صورت گرفته

به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده در گفتگوی صورت گرفته با مهندس ناظری فرماندار سابق شهرستان زابل در خصوص اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت ایشان سوالاتی مطرح شد که پاسخ این سوالات را در ادامه می بینید. جناب ناظری آیا فرودگاه در توسعه یک منطقه نقش دارد ؟ یکی از عوامل مهم توسعه […]


به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده در گفتگوی صورت گرفته با مهندس ناظری فرماندار سابق شهرستان زابل در خصوص اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت ایشان سوالاتی مطرح شد که پاسخ این سوالات را در ادامه می بینید.

جناب ناظری آیا فرودگاه در توسعه یک منطقه نقش دارد ؟

یکی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت یک شهر یا یک ناحیه و یا منطقه وجود راه های مختلف جاده ای یا ریلی و یا هوایی آن منطقه است .

قطعا اگر محلی در مسیر تردد قرار گیرد پیشرفت آن منطقه سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و فرآیند آماده سازی زیرساختهای توسعه‌ای توجیه بیشتری پیدا خواهد نمود لذا با آگاهی از این موضوع

مهم از همان ابتدای شروع مسئولیت فرمانداری نگاه ما به افزایش پروازها و توسعه فرودگاه زابل قرار گرفت و به دنبال این بودیم که سطح فرودگاه زابل ارتقا پیدا کند و با توجه به اینکه زابل و به طور کلی

سیستان در یک موقعیت جغرافیایی جدا از مسیر تردد قرار دارد یا به گونه‌ای در شرایط بن بست می باشد باید تحت یک راهکاری این مشکل حل می گشت.

 

چه اقداماتی در خصوص افزایش پروازها صورت گرفت؟

لازم به ذکر است در ابتدای شروع کار پرواز ها تعطیل یا به ندرت پروازی انجام می گرفت به جرأت می توان گفت یکی از بخش هایی که در این مدت رشد و ارتقا پیدا نمود موضوع فرودگاه زابل هم از نظر

تاسیسات و تجهیزات و هم از نظر تعداد پروازها بود  البته ناگفته نماند که وجود مدیران خوب در بخش های مختلف یکی از ضرورتهای هر بخش می باشد که عامل مهمی در بحث پیشرفت آن سیستم

می باشد که خوشبختانه فرودگاه زابل از این مزیت برخوردار بود در این مدت پرواز های تهران راه اندازی مجدد و افزایش پیدا کرد، پروازهای مشهد در دو مقطع زمانی ابتدا با شرکت آسمان و سپس با

شرکت قشم ایر راه اندازی گردید.

 

در خصوص راه اندازی پرواز به استانهای دورتر آیا اقداماتی صورت گرفت؟

جهت راه اندازی پروازها به استان گلستان و به دو شهرستان گرگان و کلاله اقدامات و جلساتی با هماهنگی انجام شده با مدیر محترم فرودگاه زابل و دفاتر مدیران شرکت های مختلف هوایی که در

تهران برگزار گردید موافقت بعضی از شرکت ها در این مسیر اخذ شده و قرار بود به زودی راه اندازی گردد.

 

نیاز به پروازهای خارجی به کشورهای همسایه را چگونه دیدید؟

با توجه به اهمیت ارتباط با تجار افغانستان و نیاز آنان به سواحل چابهار جهت مباحث اقتصادی خودشان تردد این تجار از طریق پروازهای قندهار به مشهد و از آن طریق به چابهار و سایر نقاط کشور

انجام می گردید ،ضرورت داشت ما به دلیل اهمیت تعامل با حوزه تمدنی و به خصوص استان و ولایت های همجوار افغانستان با توجه به ضرورت های فرهنگی اجتماعی اقتصادی و امنیتی سطح

ارتباطات خودمان را افزایش داده و تعاملات خودمان را در بخش های مختلف با این برادران و خواهران که دارای قرابت های تاریخی بودیم بیشتر و بیشتر نماییم لذا از این باب طرح تبدیل کریدور داخلی به

بین المللی تهیه و پیشنهاد آن به وزارت کشور و استانداری داده شد و جزو مصوبات سفر وزیر که به دستور ریاست جمهوری و معاون اول در زمانی که به  سیستان سفر کرده بودند نیز قرار گرفت ناگفته

نماند که برای تصویب مصوبات این سفر به همراه تعدادی از مدیران استانداری یک هفته در تهران استقرار پیدا نمودیم تا با توجیهات لازم این مصوبات مورد قبول واقع گردد که نهایتاً بعد از ارائه یشنهادات

و تایید رئیس جمهور و ابلاغ به معاون اول و دستور ایشان به ریاست سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشور قرار گردید که این پیشنهادات که متاسفانه در حال حاضر به نظر می رسد متوقف گردیده و اکثر

آن پیشنهادات اجرایی نگردید

به هر حال ارتقاء فرودگاه زابل و کریدور هوایی آن در کنار منطقه آزاد چابهار و نیز منطقه آزاد سیستان که قرار بود مصوب گردد که طرح و نقشه های آن نیز تماماً توسط فرمانداری زابل تهیه و توجیهات

اجرایی آن به استانداری و سپس به شورای عالی مناطق آزاد داده شد میتوانست سیستان و به خصوص شهر زابل را متحول و باعث ایجاد درآمدهای فراوان و ایجاد زیرساخت های ضروری در منطقه

گردد .

ساخت فرودگاه زابل و تکمیل و تجهیز آن نیز در برنامه قرار داشت به طوری که در ابتدا مخازن سوخت گیری در فرودگاه زابل وجود نداشت و پرواز های تهران در مسیر بازگشت مجبور بود که به کرمان

جهت سوخت گیری رفته و سپس به سمت تهران حرکت نماید که این خود هم باعث وقفه و طولانی شدن پرواز داشت و هم توجیهات استمرار سفرها به سیستان را منتفی می نمود که خوشبختانه

مخازن سوخت در این مدت آماده و بهره برداری گردید و این مشکل در این بخش حل شد علی رغم بی پولی و نبود اعتبارات مدیریت محترم فرودگاه اقدامات خوبی را در جهت توسعه سالن ها و

تجهیزات آن و نیز بازسازی و مرمت ناوگان اطفاء حریق و سیستم های کف پاش نمودند که این تجهیزات و امکانات بارها مورد بازدید مرتب قرار گرفت.

پ.ن

متاسفانه در حال حاضر پروازها از حدود ۲۰ پرواز در ماه به ۸ یا کمتر که از آن کاهش پیدا کرده

این پرواز‌ها باعث شده بود که استادهای پروازی از تهران به منطقه و همینطور شرکت‌های مختلف پیمانکاری و مشاوره‌ای و گروه‌های دیگر به راحتی به منطقه سفر کنند و برگردند و از هزینه های اضافی کاسته و سرعت کار بیشتر شود  که این موضوع باعث رشد علمی دانش‌ آموزان و دانشجویان و نیز حضور فعال پیمانکاران و مشاورین و نیز سایر افراد در سطح منطقه شده بود که در حال حاضر با توجه به این وضعیت پروازی مجبورند یا این سفرهاصورت نگیرد  و یا از طریق زاهدان با صرف زمان و هزینه های بیشتر صورت گیرد که باعث کاهش انگیزه در بخش‌های مختلف شده و خواهد شد.

لازم به ذکر است که بهتر است مسئولین مربوطه در این خصوص اقدام فوری انجام دهند.

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=5858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰