• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

مهاجرت به شهرهای دیگر ثمره بی آبی در منطقه سیستان / بهترین راهکار؛ انتقال آب از دریای عمان به مرکز استان سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 4173
  • 12 سپتامبر 2018 - 8:00
مهاجرت به شهرهای دیگر ثمره بی آبی در منطقه سیستان / بهترین راهکار؛ انتقال آب از دریای عمان به مرکز استان سیستان و بلوچستان

سیستان فراموش شده: نماینده مردم سیستان گفت: دولت برای خروج از بحران خشکسالی و کم آبی در استان سیستان و بلوچستان باید طرح انتقال آب از دریای عمان به منطقه سیستان را سریعا عملی کند. به گزارش سیستان فراموش شده حبیب اله دهمرده در خصوص وقوع خشکسالی و بحرام کم آبی در منطقه سیستان استان […]


سیستان فراموش شده: نماینده مردم سیستان گفت: دولت برای خروج از بحران خشکسالی و کم آبی در استان سیستان و بلوچستان باید طرح انتقال آب از دریای عمان به منطقه سیستان را سریعا عملی کند.

به گزارش سیستان فراموش شده حبیب اله دهمرده در خصوص وقوع خشکسالی و بحرام کم آبی در منطقه سیستان استان سیستان و بلوچستان گفت: در قسمت شمالی استان سیستان و بلوچستان آب مورداستفاده مردم از طریق رودخانه هیرمند تأمین می شود؛ درحالیکه به جز این رودخانه، هیچ منبع آبی برای استفاده مردم شمال استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

بارش کمتر از 50 میلیمتر مکعب در استان سیستان برای مردم فاجعه بار است

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان بازندگی سالیانه در منطقه سیستان بسیار پایین بوده و حتی از سطح متوسط سالیانه که حدود 50 میلی متر مکعب است نیز پایین تر بوده است. در گذشته رودخانه هیرمند در ایران بسیار پرآب بوده و حتی دریاچه هامون را نیز سیراب میکرده و مردم منطقه سیستان را در بر می گرفته است. اما در دو دهه اخیر سدسازی هایی که در کشور افغانستان انجام شده باعث ایجاد کم آبی و خشکسالی در استان شده  و حتی کشور افغانستان حق آبه کشورمان را پرداخت نمی کنند.

کاهش 98 درصدی آب ورودی هیرمند در سال 96

وی ادامه داد: در سال زراعی سال جاری نسبت به سال گذشته نزدیک 98 درصد کاهش رودخانه وجود دارد بدین معنا که تنها 2 درصد دارای آب بوده است، لذا آشکار است که افغانستان مسیر آب را بسته و از ورود به خاک کشورمان جلوگیری می کند. این اقدام افغانستان باعث از بین رفتن دارایی های مردم سیستان شده و همچنین تامین آب شرب این منطقه را دچار خطر کرده است.

بهترین راهکار؛ انتقال آب از دریای عمان به مرکز استان سیستان و بلوچستان

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت باید برای تامین آب مورد نیاز مردم سیستان، راهکار های دیگری را پبش بینی کنند. انتقال آب دریای عمان به مرکز استان سیستان و بلوچستان می تواند یکی از مهم ترین اقدامات دولت در جهت برون رفت از خشکسالی و تامین آب مورد نیاز مردم منطقه سیستان باشد. در حالیکه باید در قرارداد فی مابین ایران و افغانستان محکم ایستاده و از حق خود دفاع کنیم ولی موارد جایگزین را مورد بررسی قرار داده و اقدامی عملی صورت بگیرد.

مهاجرت به شهرهای دیگر ثمره بی آبی در منطقه سیستان

وی گفت: مردم منطقه سیستان متاسفانه در حال مهاجرت به مکان های دیگر هستند در حالیکه ترک این منطقه استراتژیک جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است و نباید وضعیت به این شکل ادامه یابد. زمانی مردم درآمدی ندارند، آب برای آشامیدن و کشاورزی ندارند و مرز نیز بسته شده است،توان زندگی در این منطقه وجود ندارد؛ بنابراین شروع به مهاجرت به حاشیه های شهرهای بزرگ از قبیل فارس، یزد، تهران و شهرهای دیگر می کنند  و این منطقه تقریبا خالی از سکنه خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس در خاتمه خاطرشان کرد: دولت باید بطور جد وارد حل بحران کم آبی و خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان شده و با تدابیری ویژه مشکلات بوجود آمده را حل کند و مردم را از این گرفتاری نجات دهد.

خانه ملت

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=4173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. جناب دهمرده برای هر منطقه ایهم که کار بشه برای سیستان نخواهد شد چند سال است مردم این دیار گرفتار خشکسالی ها هستند فقط با کلمه پرطمطراق ولایت مداران از مردم زابل و سیستان تعریف تمجید میشود وکاری که در رونق کار داشتن حداقلها برای زندگی صورت نگرفته در سایه این غفلت جوانان ما دختران ما مشاغل کشاورزی و دامداریهای ما همه و همه نابود و صاحبان آنها به خاک سیاه نشستند وامثال حضرتعالی در مراجعات مردمی برای رفع حل مشکلات و مسئائل اول از خط های قرمز خودتان حرف می زنید که اصلا در مخیله این مردم زجر کشید ورود به آن خط قرمز های مد نظر حضرتعالی جایگاهی وجود ندارد لطفا حرکت ملموس و تاثیر گزار برای مردم سیستان که در این مدت بیست ساله از خشکسالی صورت گرفته حرف بزنید نه وعده کاسه قرض وعده دهید آنها که در حسرتها رفتند چه کسی پاسخگوست