• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
4

ما باید عوامل عدم پیشرفت منطقه سیستان را مورد مطالعه قرار دهیم / اگر طایفه گرایی حاکم شود فرصت برای افراد سود جو فراهم میشود

  • کد خبر : 4817
  • 21 دسامبر 2018 - 16:29
ما باید عوامل عدم پیشرفت منطقه سیستان را مورد مطالعه قرار دهیم /  اگر طایفه گرایی حاکم شود فرصت برای افراد سود جو فراهم میشود

به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کیخا امام جمعه شهرستان زابل در خطبه های نماز جمعه بیان کرد: خیلی از افراد هستند که پیشرفت را در بوسیدن دست آمریکا و استکبار می بینند،می گویند ما چاره ای نداریم باید دست بوس آمریکا باشیم،اوست که همه کاره جهان است.با […]


به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کیخا امام جمعه شهرستان زابل در خطبه های نماز جمعه بیان کرد: خیلی از افراد هستند که پیشرفت را در بوسیدن دست آمریکا و استکبار می بینند،می گویند ما چاره ای نداریم باید دست بوس آمریکا باشیم،اوست که همه کاره جهان است.با زبان بی زبانی ادعا میکنند که خدای جهان آمریکاست.
هر کجا انقلابی عمل کردیم پیشرفت کردیم،هر کجا که مسئولین ما بر پایه آرمانها و ارزش های انقلاب حرکت کردند موفق بودیم.هر کجا انقلابی عمل نکردیم و از دشمن ترسیدیم،از ارزش های انقلاب فاصله گرفتیم در همان جا زمین خوردیم و پیشرفت نکردیم.

وی افزود: میزان پیشرفت سیستان در عمر پربرکت انقلاب اسلامی چقدر بوده است؟ ما معتقدیم که سیستان از ظرفیت های انقلاب اسلامی در مقایسه با دیگر مناطق کشور آنطوری که شایسته است استفاده و پیشرفت نکرده. به برکت انقلاب اسلامی شهر های مجاور سیستان از دیگر استان ها، پیشرفت های چشمگیری داشتند، چرا آنها توانستند اینگونه پیشرفت کنند و ما نتوانستیم؟علت ها را بررسی کنیم.

ما باید موانع عدم پیشرفت سیستان را مورد مطالعه قرار دهیم

امام جمعه زابل در خصوص موانع عدم پیشرفت سیستان عنوان کرد: یکی از موانع پیشرفت سوء مدیریت و یا مدیریت های مثبت ولی ناپایدار است.طرح های نیمه کاره، نظام اسلامی کم هزینه نکرده است در این منطقه.چه بسا بیشتر از جاهای دیگر در این منطقه پول صرف شده اما تکانی به منطقه نداده است.یا مدیریت مثبت بوده اما پایدار و مستمر نبوده.بیش از هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح نیم لوله هزینه می شود و بعد هم رها میشود.طرح انتقال آب چقدر مطالعه شد؟ چقدر موقعیت آب منطقه پیش بینی شد و چقدر بدعهدی شد در تحویل طرح پایلوت؟

وی ادامه داد: ضعف مدیریت در استفاده بهینه از استعدادهای منطقه.مردمی که در ورزش ورود میکنند با حداقل امکانات،ن تیجه اش میشود امید آرامی.در حوزه های علمیه ورود میکنند نتیجه اش میشود آیت الله العظمی سیستانی.در دانشگاه میشود پروفسور شیخ نژاد. همین ظرفیت آثار باستانی که در 80 سال پیش باستان شناسان سیستان را بهشت باستان شناسان نامیدند چرا از این ظرفیت استفاده نمیشود؟ چرا مسئولینی منصوب میشوند در ارگان مربوط به آثار باستانی استان که یا نا آشنا هستند به منطقه یا کفایت لازم را ندارند و یا اینجا را سکوی پیشرفت خود قرار داده اند و مثلا دارند مدیریت میکنند؟ اینجا می شود سکوی پرش و لرزش این پرش برای ما میماند. ظرفیت جغرافیایی منطقه، همین ظرفیت باد و حرارت اگر درست مدیریت شود نعمت است و ثمرات قابل توجهی برای منطقه خواهد داشت. بهترین نیروگاههای تولید برق با همین باد و حرارت میشود که تشکیل شود اما چرا انجام نشد؟

ایشان افزود: در حالی که در سیستان صنعت توریست را میتوانیم در سطح جهانی مطرح بکنیم. ما بارها گفتیم همین شهر رامشار که این مقدار پول بیت المال آنجا هدر رفت، همین ها را هتل آپارتمان کنید برای توریست هایی که می آیند اما کسی توجه نکرد. همین منطقه ویژه رامشار که یک پله پایین تر از منطقه آزاد است کلی سرمایه باید در منطقه می آورد. چرا مسئولین اقدام نکردند؟چرا افرادی که در این منطقه وام گرفتند و دیگر جاها صرف کردند؟ در این جا قوه قضائیه باید ورود میکرد و مسئولین باید ورود میکردند. چه افرادی به اسم سیستان وام گرفتند و بردند در دیگر جاها سرمایه گذاری کردند اینها باید برگردند.

اگر طایفه گرایی حاکم شود فرصت برای افراد سود جو فراهم میشود

حجت الاسلام و المسلمین کیخا گفت: یکی دیگر از عوامل عدم پیشرفت در منطقه تفکر طایفه گرایی است. فامیل بازی و طایفه گرایی بلای خانمان سوز منطقه ما شده در حالی که در انتخاب باید شایسته سالاری معیار باشد میبینیم که نگاه می شود که از کدام طایفه است، بعد به او رای می دهند. نباید چشم بسته انتخاب کنیم. فرد را بررسی کنیم که آیا تعهد و تخصص دارد بعد انتخاب کنیم نه اینکه صرف اینکه از از طایفه ای است که شما با آنها نسبت دارید همین امر بر انتخاب آن فرد کفایت کند. اگر تفکر طایفه گری حاکم شود افراد شایسته انتخاب نمی شوند چون ملاک ها اشتباه میشوند. اگر طایفه گرایی حاکم شود فرصت برای افراد سود جو فراهم میشود.

وی افزود: اینکه یک نفر بگوید به فلانی رای بدهید و بقیه چشم ها را ببندند و فکر ها و اندیشه ها را به کار نبندند معقول نیست و در نوع خودش خیانت به مردم است. اگر این گونه فرد انتخاب شود درست است به ظاهر منتخب مردم است اما دیگر وکیل ملت نیست بلکه وکیل فرد و یک جریان خاص است و کاری از پیش نخواهد برد.

امام جمعه زابل بیان کرد: یکی دیگر از عوامل عدم پیشرفت منطقه ما عدم توجه مردم به حقوق خودشان و در واقع عدم مطالبه گری است در حالی که رهبر عزیز ما فرموده اند:همه مطالبه گر باشند مخصوصا جوان ها.با حضور در نماز جمعه، راهپیمایی ها و حضور در فضای حقیقی و مجازی حقوق خود را مطالبه کنید.

در ادمه وی افزود: اما ما چقدر مطالبه گر بوده ایم؟ چرا سیستان با وجود هم مرز بودن با دو کشور پیشرفت چندانی نداشته است؟ چرا نتوانسته ایم از ظرفیت مرز درست استفاده کنیم؟چرا افرادی فرصت طلب و ویژه خوار با همکاری یک یا چند مسئول از ظرفیت مرز استفاده میکنند و ما ساکت هستیم؟ چرا صدا ها و حنجره هایی که حقوق مردم را مطالبه میکند مورد حمایت شایسته قرار نمی گیرد؟ چرا در سالهای گذشته در بعضی ادارات اگر تخلفی صورت میگرفته هدر رفت بیت المال اشاره میشده چرا مطالبه نمی شده؟ چرا زابل که به عنوان مهمترین شهر سیستان و دومین شهر بزرگ استان مطرح و معروف میباشد، مانند یک روستای بزرگ است؟چرا سکوت شده در سالهای گذشته؟ نه مکان تفریحی مناسب، نه پارک هایی در خور شان، نه خیابان ها و کوچه های در شان مردم. چرا از مسکن و شهرسازی مطالبه نشده؟ چرا از شهرداری های گذشته مطالبه نشده؟

کیخا تصریح کرد: یکی دیگر از موانع پیشرفت عدم اتحاد و خودزنی و حمله به خود است. ما اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید به مرحله ای برسیم که پیشرفت هر کدام مان را پیشرفت خودمان ببینیم. اگر این گونه شدیم پیشرفت خواهیم کرد، برای خدا در کنار هم باشیم. فقط بخاطر خدا اتحاد داشته باشیم نه برای ناسیونالیسم بودن.

در عین داشتن وحدت باید کارهای یکدیگر را رصد بکنیم. اگر دیدیم یک مسئول اگر چه اهل منطقه است اما در حال خیانت به مردم و بیت المال است و دست در دست ویژه خواران و رانت خواران دارد و عامل نابودی منطقه شده اگر این چنین افرادی را معرفی کنیم، این عین وحدت و تکلیف و وظیفه شرعی است.

وحدت داشته باشیم و هوای نفس را کنار بگذارید. حمله و هجمه به کسی که مطالبات مردم را بیان میکند و هیچ قصدی جز بیان حرف مردم و خدمت به آنها ندارد یعنی تیشه به ریشه زدن. مسئولین در سطح کلان کشور بیشترین اهمیت را به درخواست های مردمی می دهند که متحد و با انسجام باشند.

حجت الاسلام و المسلمین کیخا اظهار کرد: بنده با تمام وجود در خدمت شما عزیزان هستم. پشت این تریبون فقط باید عبد خدا باشیم. تعریف و تمجیدی اگر صورت گرفته برای خدا بوده و نقد هایی هم که صورت گرفته برای خدا بوده است. اگر بنده سکوت کنم و برای خدا مطالبه گری نکنم، سکوت من خیانت به تک تک مردم این منطقه خواهد بود. بنده ذره ای به فکر منافع شخصی خود نبوده ام و قصد شرکت در هیچ سمتی را ندارم. اگر بخواهم خدمت کنم به عنوان امام جمعه میتوانم بیشترین خدمت را به مردم بکنم. اگر قرار خدمت به مردم باشد همین جایگاه را انتخاب مینمایم ولا غیر.

خطیب نماز جمعه زابل گفت: یکی دیگر از موانع پیشرفت، تن به کار ندادن است. تنبلی و کم کاری است. به دنبال ایجاد شغل و اشتغالزایی باشیم نه استخدام شدن. طرح را ارائه دهید و درخواست حمایت مالی کنید.اگر وام را گرفتید صرف همان اشتغالزایی کنید نه اینکه ببرید جایی دیگر سرمایه گذاری کنید.

نماینده گان از این ایام باقیمانده استفاده کنند با قدرت و اتحاد در کنار هم حرکت کنند مردم اختلاف دو نماینده را قبول نمیکنند چرا که فرصت ها از بین خواهد رفت.

وی افزود: در کنار استاندار متدین کوشا و تازه نفس در کنار فرمانداران تازه نفس در سطح ملی، دو عزیز نماینده ما ورود کنند با وحدت و همدلی مشکلات مردم را بر طرف کنند.تشکر از فرماندار محترم شهرستان زابل که در همین مدت کوتاه به استانهای مختلف سفر کردند و با سرمایه داران زیادی ارتباط بر قرار کردند، و قرار شد تا در منطقه سیستان هم سرمایه گذاری صورت گیرد.

در پایان کیخا گفت: تسلیت عرض میکنیم حادثه دلخراش آتش سوزی در یکی از مدارس پیش دبستانی زاهدان که چهار دختر معصوم در آتش سوختند.ابتدا تسلیت عرض می نمائیم به خانواده های این عزیزان و سخن دوم خطاب به مسئولین که این عزیزان امانت های مردم در مدت حضور در محل تحصیل هستند،بعد از زمان تحصیل باید امانت را سالم تحویل دهید. خیانت در امانت در نزد هر ملتی محکوم است.

تقدیر و تشکر از صدا و سیما استان جهت انعکاس برنامه فرهنگی، دینی طرح شهید حججی. طرحی که امید کتابخوانی را در مناطق محروم زنده کرده و مورد توجه اکثریت مردم قرار گرفته است.

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=4817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰