• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
6

ناامیدی سمی مهلک برای جامعه سیستان است / اگر عمری باقی ماند برای دریافت حقوق این مردم از تمام توان خود استفاده می کنم

  • کد خبر : 5049
  • 18 ژانویه 2019 - 18:19
ناامیدی سمی مهلک برای جامعه سیستان است /  اگر عمری باقی ماند برای دریافت حقوق این مردم از تمام توان خود استفاده می کنم

سیستان فراموش شده: شب گذشته نشست خبری حبیب اله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه، فعالین اجتماعی و سازمان های مردم نهاد منطقه سیستان در سالن کنفرانس فرخی سیستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل برگزار شد. به گزارش سیستان فراموش شده: نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز […]


سیستان فراموش شده: شب گذشته نشست خبری حبیب اله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه، فعالین اجتماعی و سازمان های مردم نهاد منطقه سیستان در سالن کنفرانس فرخی سیستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل برگزار شد.

به گزارش سیستان فراموش شده: نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عیار مدیریت ها در مدیریت تهدید و فرصت مشخص می شود، مدیری موفق است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کند،

وی افزود : سیستان بر اساس رودخانه هیرمند شکل گرفته و پیوسته این منطقه وابسته به رودخانه هیرمند بوده است. ورودی رودخانه هیرمند از افغانستان بوده به طوریکه این کشور با اشراف به منابع آبی سدهایی را برای مدیریت آب ایجاد کرده است. در دهه های قبل خشکسالی های شدیدی در سیستان رخ داده است که در آن زمان درصد زیادی از مردم کوچ کرده اند و به شمال کشور رفتند.

دهمرده بیان کرد: پیگیری حقابه رودخانه هیرمند نیز از وظایف نمایندگان و دولت است که وزارت امور خارجه را پیگیر این موضوع مهم کرده ایم در حال حاضر توسط دولت ایران در حال پیگیری این موضوع از افغانستان  است. باید سعی کنیم وابستگی سیستان را به آب رودخانه هیرمند کمتر شود اما متاسفانه در دوره های گذشته مرکز استان را نیز به آب موجود در چاه نیمه ها وابسته کردند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در خصوص تبخیر و رسوب گذاری در چاه نیمه ها افزود: در دوران نمایندگی برای موضوع آب یک بسته چهار گزینه ای را انتخاب کردیم و به شدت پیگیر موضوعات مطرح شده هستیم. اولین مورد تبخیر و رسوب گذاری در چاه نیمه هاست که بسیار از آن غافل بوده ایم بطوری که ده برابر مقدار آب انتقالی به زاهدان در سال از چاه نیمه ها تبخیر میشود که در این خصوص با گرفتن ردیف بودجه ای عملیات نصب پنل های شناور خورشیدی بر سطح آب چاه نیمه ها جهت جلوگیری از تبخیر و تولید برق شروع شده است.

دکتر دهمرده در خصوص پروژه تحقیقاتی چاه ژرف در منطقه سیستان اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار این چاه تا کنون بعد از حفاری تا عمق 2 هزار و 200 متری و با توجه به نمونه برداری های مختلف آب زنده و جاری در آن اثبات شده است. مراحل آزمایشات خاک و آب استخراجی نیز در حال تکمیل شدن است و بعد از آن با خواست خداوند چندین چاه بهره بردار نیز در سطح سیستان باید حفر شود.

وی انتقال آب از دریای عمان برای کل استان را خبر داد و گفت: کار بسیار بزرگی ست که مراحل تصویب آن در مجلس آغاز شده و امیدواریم بزودی عملیاتی شود. درخواست کردیم در آغاز اجرای این پروژه آب باید ابتدا به منطقه سیستان، زاهدان و پس از آن به استانهای دیگر انتقال داده شود.

در ادامه ایشان افزود: آدم عاقل کسی است که در عقل دیگران شریک شود، چندین کارگروه با چهره های ملی در تهران تشکیل داده ایم که در امورات مختلف در این کارگروه همفکری هایی صورت میگیرد.

حبیب اله دهمرده عنوان کرد: حمل و نقل و انرژی اساس توسعه یک منطقه است، در زمان استانداری بنده بزرگراه های زیادی را شروع کردیم ، انتقال گاز به استان را پیش بردیم اما متاسفانه بعد از رفتن اینجانب از استانداری همه این پروژه ها یا تعطیل شد یا به کندی پیش رفت ، و این فرصت به یک تهدید در جاده های استان تبدیل شد، همه این پروژه ها ردیف و بودجه داشت، مردم باید از استانداران وقت مطالبه میکردند که چرا اینهمه پروژه مهم ریز و درشت در استان ساکن ماند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی دانشگاه ها را برای نگهداشت نخبگان بسیار موثر دانست و گفت: امروز دانشگاه علوم پزشکی با چهار هزار نفر نیرو با 400 میلیارد تومان اعتبار دارد، دانشگاه زابل در اول شروع فعالیتش با 20 میلیون تومان کار خود را آغاز کرد اما امروز با بیش از 10 هزار دانشجو اعتبار سالانه افزون بر 150 میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی دارد، دانشگاه ها در سیستان یکی از ظرفیت ها و باعث ماندگاری مردم در منطقه شده اند.

دهمرده نا امیدی را سمی مهلک برای سیستان و جامعه امروز عنوان کرد و گفت: ما باید به مردم امید بدهیم. منطقه سیستان مانند طاووسی است که پرهای زیبایش را باید با پاهای زشت و سیاهش دید، نباید همیشه بد قضاوت کنیم ظرفیت ها و کاستی ها آن با هم دیده شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان، اجرای طرح 46 هزار هکتاری، چاه ژرف، ارزان ترین تعرفه برق کشور، ساخت نیروگاه بادی، کارخانه لوله، پژوهشکده های تالاب بین المللی هامون و دام های خاص از جمله طرح هایی است که هم اینک سر سفره مردم منطقه سیستان وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نابسامان فاضلاب شهر زابل گفت :پیگیر موضوع فاضلاب شهر زابل از وزیر نیرو هستم و قولهایی نیز داده اند که باید پیگیری شود، متاسفانه در دوره های گذشته در بحث فاضلاب کار علمی صورت نگرفته و امروز دچار مشکلات فراوان شده ایم.

دکتر دهمرده در خصوص طرح تقسیم استان افزود: تقسیم استان یک فرصت است نه یک تهدید، بنده به این موضوع اعتقاد دارم. بهترین مثال در این خصوص خراسان بزرگ است که بعد از تقسیم شدن پیشرفت های زیادی در 3 خراسان صورت گرفت و همه آن را مشاهده کردیم، چه ایرادی دارد چند استاندار پیگیر مشکلات استانهای خود باشند، فاصله دو شهر در استان سیستان و بلوچستان بیش از 900 کیلومتر است که رسیدگی و سرکشی به شهرهای مختلف را مشکل میکند.

نماینده مردم سیستان اظهار داشت: شرایط امروز منطقه در شان و منزلت این مردم نیست به طوریکه استاندار سیستان و بلوچستان باید از بودجه دولت به این نقطه توجه ویژه ای داشته باشد. باید مردم سیستان مطالبه گر باشند و طرح هایی که سالهاست از کلنگ زدن آنها در دوران قبل می گذرد و نیمه تمام رها شده، از بالاترین مقام اجرایی استان (استاندار) طلب کنند و بنده هم برای تسریع در روند اجرایی این طرح ها در کنار استاندار خواهم بود

در پایان دهمرده درخصوص شرکت در انتخابات مجلس سال آینده گفت: من به مردم سیستان بدهکار هستم زیرا اگر رای مردم نبود بنده هم به کرسی مجلس راه پیدا نمیکردم و از این بابت مدیون مردم سیستان هستم. هر آنچه که از دستم بر آمده برای مردم منطقه انجام داده ام. اگر عمری باقی ماند و خواست خدا باشد برای دریافت حقوق این مردم از تمام توان خود استفاده می کنم. به ولله قسم اگر تاکنون فهمیده باشم که این نمایندگی برای من خیر است یا شر.

 

 

 

 

 


لینک کوتاه : http://forgottensistan.ir/?p=5049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰