• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

مرزنشینان همچنان خانه نشینند؛ رفتار دوگانه دولت در استفاده از مرز سیستان و بلوچستان/ افتتاح بازارچه مرزی توسط وزیر کشور نمایشی از آب درآمد!

  • کد خبر : 7962
  • 04 نوامبر 2020 - 11:33
مرزنشینان همچنان خانه نشینند؛ رفتار دوگانه دولت در استفاده از مرز سیستان و بلوچستان/ افتتاح بازارچه مرزی توسط وزیر کشور نمایشی از آب درآمد!
با وجود افتتاح بازارچه مرزی توسط وزیر کشور در سال گذشته بیشتر از یک سال است که مرزنشینان شمال سیستان و بلوچستان چشم انتظار بازگشایی مرز هستند.

به گزارش سیستان فراموش شده ، یکی از مهمترین منابع درآمدی در شمال سیستان و بلوچستان استفاده از ظرفیت مرز است که در یک برهه کوتاه زمانی مرزنشینان توانستند از این نعمت بهره ببرند.

اما با احداث دیوار بتنی که امروز در ایران دیوار امنیتی نامیده می شود نه تنها کسب و کار مردمی در مرز به صفر رسید بلکه بسیاری از کشاورزان نیز که مزارع آنها در آنسوی دیوار قرار گرفت بیکار شدند.

این دیوار در افغانستان به عنوان دیوار مرزی شناخته می شود و آنها عملا دیوار را مرز خود می دانند در حالی که هزاران هکتار از زمین های کشاورزی مردم ایران در آنسوی دیوار قرار دارد.

با این حال در مدت کوتاهی تردد کشاورزان در این زمین ها مجاز اعلام شد و آنها توانستند با استفاده از آن سوخت مازاد خود را هم به افغانستان بفروشند و منبع درآمد محدودی برای خود بوجود آورند.

بیشتر از یک سال است که این تردد ها با مخالفت برخی از مسئولان انجام نمی شود و با توجه به اینکه محصولات کشاورزی مرزنشینان در آنسوی دیوار قرار دارد و نیاز به تردد تراکتور است چندین تن گندم و جو از بین رفته است.

مسئولان سیستان پاسخگو مردم نیستند

محمد سارانی یکی از کشاورزان مرزنشین ساکن شهرستان هیرمند در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بارها به فرمانداری و استانداری برای اخذ مجوز تردد به آنسوی دیوار مراجعه کرده ایم اما هر بار وعده دادند اما عملی انجام نگرفت.

وی افزود: فرماندار هیرمند ۶ ماه قبل قول ساماندهی تراکتورهای مرزی را به ما داد اما اکنون پاسخگوی تراکتورداران و کشاورزان نیست.

سارانی بیان داشت: علاوه بر اینکه محصولات کشاورزی ما در آنسوی دیوار به طور کامل از بین رفته است، منبع درآمدی که از فروش سوخت به دست می آوردیم هم قطع شده تا تنها با یارانه ناچیز دولتی روزگار بچرخانیم.

این شهروند سیستانی بیان کرد: مسئولان باید راهی پیدا کنند تا همه مردم در کنار هم از مرز بهره ببرند تا در روزهایی که نفت کشور تحریم شده است از طریق کوله بری سوخت به فروش برسانیم.

وزیر کشور به صورت نمایشی بازارچه مرزی هیرمند را افتتاح کرد

حجت الاسلام ابراهیم گزمه امام جمعه شهرستان مرزی هیرمند نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مسئولان تراز اول کشور تا سطح وزرا آمدند و مرز را دیده اند و مشکلات را مشاهده کردند،وزیر کشور حدود دو سال قبل به شهرستان هیرمند آمدند و بازارچه شهر دوستمحمد را نمایشی افتتاح کرد،اما هیچ کاری تا به امروز انجام نگرفته است.

امام جمعه هیرمند تصریح کرد: این جای تاسف دارد که مردم در کنار مرز باشند و هیچ بهره ای نبرند،بعضی ها فکر می کنند که حرف از بهره مندی می شود به فکر قاچاق سوخت می افتند این یک فکر اشتباه و غلط است.

وی گفت: اگر ما می گوییم مردم بهره مند شوند یعنی بازارچه های مرزی در سطح شهرستان شکل بگیرد و مراودات مرزی راه اندازی شود، در کنار میلک که تجار بزرگ از کشور ایران و افغانستان فعالیت می کنند مردم منطقه هم در بازارچه های کوچک بتوانند داد و ستد و کار کنند.

وی افزود: چطور است که در گوشه ای از کشور دارد کوله بری انجام می شود در حوزه بندرها و دریاها دارد حتی در جنوب استان سیستان و بلوچستان هم فروش سوخت با اینکه گفته می شود ممنوع است بازهم انجام می شود فقط استفاده از مرز در شمال اشکال دارد.

وی بیان کرد: این دوگانگی برای چه در این استان وجود دارد، دریک حوزه دارد فروش سوخت انجام می شود و در سمت دیگر آن اجازه نمی دهند، اگر ممنوع است باید همه جا ممنوع باشد.

حجت الاسلام گزمه اظهار کرد: ما نیز با قاچاق موافق نیستیم و باید با آن برخورد شود اما استفاده از مرز یک بحث جدی است که باید برای رونق اقتصاد منطقه و کشور اجازه داده شود، مسئولان استان یک بار برای همیشه تکلیف مرز را مشخص کنند.

رفتار دوگانه مسئولان دولتی مردم را نگران کرده است

محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: بارها اعلام کرده ایم که مردم جنوب استان از مرز استفاده می کنند و کار بسیار خوب و درستی است.

وی افزود: نه تنها در سال های اخیر در سیستان و بلوچستان برای مردم اشتغال ایجاد نشده بلکه شرایط زندگی ایده آل را هم برای آنها فراهم نکرده ایم.

سرگزی بیان کرد: بسیاری از زیرساخت ها و سرمایه گزاری که امروز در سیستان و بلوچستان هم وجود دارد به لطف مقام معظم رهبری شکل گرفته است و معلوم نبود اگر ایشان نبودند چه شرایطی در استان بوجود می آمد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب بارها حکم شرعی داده اند که منظور از قاچاق کوله بر سیستان و بلوچستانی نیست، مسئولان برای جلوگیری از قاچاق یک جای دیگر باید دنبال آن بگردند.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما هم امروز مانده ایم که این رفتار متناقض مسئولان سیستان و بلوچستان از کجا آمده است، این رفتار دوگانه در بین مردم ایجاد نگرانی کرده است.

وی گفت: من و همه مردم سیستان اعلام می کنیم همان بهره ای که امروز مردم جنوب استان از مرز می برند که باید از آن حمایت هم بشود در شمال سیستان و بلوچستان هم شکل بگیرد.


لینک کوتاه : https://forgottensistan.ir/?p=7962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰