اصلاح مصوبه خط راه آهن چابهار – زاهدان – بیرجند اقدام بزرگی بود که پس از ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس ، در مجلس اصلاح و عبارت زابل نیز به آن افزوده شد
به گزارش تابناک با توجه به اینکه در چند روز گذشته مطالب زیادی دراین خصوص بیان شده است , دراین نوشته سعی شده تا به پیگیریهای صورت گرفته و اسناد موجود دراین خصوص اشاره کنیم تا مشخص شود که این اقدامی بزرگ می باشد که در مجلس با تلاش نمایندگان مجلس از جمله دکتر دهمرده به لایحه بودجه کل کشور افزوده شده است :
در 23 اسفند 95 ، درخواست دکتر دهمرده درخصوص مطالعه جهت ایجاد شبکه ریلی میلک – زابل و اتصال آن به شبکه ریلی بافق مشهد ، بین دو تن از وزرای راه و شهرسازی مورد مکاتبه قرار می گیرد و معاون وزیر از معاون دیگر وزیر می خواهد تا این مطالعه بنا درخواست و پیگیری دکتر دهمرده صورت گیرد
مجددا در اردیبهشت 96 طی مکاتبه ای جدید ، نامه قبلی از سوی دکتردهمرده مورد پیگیری قرار میگیرد و خواستار اعلام نتیجه نامه می شود.
پاسخی حاصل نمی شود و مجدد درخرداد سال گذشته نامه ای مجدد و پیگیری مجددی درخصوص این مطالبه صورت میگیرد.
15تیر 96 : دکتر دهمرده در جلسه شورای اداری استان که با حضور وزیر محترم راه برگزار شد ، این مساله را بصورت جدی مطالبه می کند و یکی از مصوبات اصلی این شورا بحث افزودن عبارت زابل به این بند می باشد.
مجدد در 17 تیرماه سال 96 ، دکتر دهمرده طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی با یادآوری سخنان گهربار رهبر انقلاب درخصوص لزوم فعال شدن محور چابهار به میلک ، خواستار دستور جهت اجرایی شدن مصوبه شورای راهبردی و اقتصاد مقاومتی استان درخصوص راه آهن چابهار به زابل می شود.
9 روز پس از این نامه ، وزیر راه و شهرسازی در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور مصوبات شورای راهبردی استان که با حضور مسئولین استانی و نمایندگان استان تشکیل شده است ، را به وی اعلام و خواستار دستور لازم جهت اجرایی شدن آن می شود.
در بند چهارم مصوبه ذکر شده درخصوص لزوم بازنگری در طرح مطالعاتی راه آهن زاهدان به بیرجند و اتصال آن به شبکه ریلی مشهد به بافق بحث می شود مقرر گردید مطالعات اجرایی راه آهن زاهدان – بیرجند و اتصال آن به شبکه ریلی مشهد – بافق مورد بازبینی قرار گیرد ، به نحوی که شهر زابل را حتما پوشش دهد.
در 24 تیرماه دهمرده در اقدامی زیرکانه طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از وی به جهت دید مثبت برای احداث این خط ریلی ، مجدد خواستار اجرای این مصوبه می شود.
نماینده سیستان بازهم آرام نمی گیرد و مجدد در مردادماه 96 طی نامه ای تحلیلی به معاون وزیر راه و شهرسازی ، با ارسال نقشه های پیشنهادی و ارائه توضیحات درخصوص سهولت احداث راه آهن در مسیر دشتک به شهر زابل خواستار تسریع در روند این مساله می شود
در 19 مهر 96 دکتر دهمرده در نطق خود درمجلس خواستار رفع این مشکل می شود
چند نوبت مکاتبه دیگر نیز دراین خصوص با معاونین وزیر صورت میگیرد و درنهایت گزارش مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در خصوص بازبینی مطالعات احداث خط ریلی چابهار – زاهدان – مشهد ، عبور مسیر مذکور از شهر زابل در تاریخ 29 آبانماه 96 مورد پیگیری دکتر دهمرده ( این عبارت در نامه مشاور وزیر خطاب به معاون وزیر قید شده است) به رویت دکتر آخوندی وزیر راه می رسد ، وی بر روی این نامه خطاب به مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور می نویسد : بسیار خوب – با شرکت راه آهن نیز هماهنگی کنید.
در 29 آذرماه 96 درحالی که بودجه سال 97 ده روز قبل از آن توسط دولت ، بدون اصلاح بند مربوط به راه آهن چابهار – زاهدان- زابل – بیرجند به مجلس ارائه شده است ، دکتر دهمرده طی نامه ای به دکتر آخوندی وزیر راه ، اعلام میدارد با توجه به محدودیت زمانی برای بررسی بودجه سال 97 و کامل بودن مدارک بند 23(مربوط به افزودن نام زابل به مسیر ریلی چابهار – مشهد) از وی درخواست میکند دستور تسریع در روند اصلاح آن صورت گیرد.
در همان روز معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه ، طی نامه ای به رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور ، خواستار اصلاح عنوان این بند به احداث راه آهن زاهدان – زابل – بیرجند و اتصال آن به شبکه ریلی بافق مشهد می شود و رونوشتی ازاین نامه به دکتر دهمرده نیز ارسال می شود.
در تاریخ سوم بهمن سال گذشته در بهبوهه بررسی لایحه بودجه سال 97 و پس از تصویب این اصلاحیه توسط کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، دکتر دهمرده طی درخواستی از کمیسیون عمران میخواهد تا بحث افزودن عبارت زابل دراین بند را بررسی کند , دلایل خود را نیز ذکر می کند
وی همچنین در نامه ای به دکتر تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح این بند از احداث راه آهن زاهدان – بیرجند به احداث راه آهن زاهدان – زابل – بیرجند در بودجه کل کشور می شود.
وی زمانی که از گنجانده شدن این اصلاحیه در بودجه کل کشور مطمئن می شود بلافاصله مکاتبه ای با وزیر راه و شهرسازی انجام می دهد و با ارائه دلایلی از جمله بالا بردن میزان امید به زندگی و جلوگیری از مهاجرت مردم به سایر شهرها ، خواستار تعیین پیمانکار برای بخشی از این پروژه در مسیر زاهدان به زابل می شود .
وزیر راه پس از رویت نامه در هامش نامه خطاب به دکتر خادمی مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت های حمل و نقل کشور می نویسد : موافقم ، اقدام لازم صورت گیرد
درنهایت دکتر دهمرده در اقدامی قابل تقدیر ، با نگارش متنی از وزیر راه ، دکتر نوبخت ، تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق ، دکتررضایی رئیس کمیسیون عمران تقدیر و تشکر می کند .
از همه مسائل که بگذریم این متن تنها به جهت روشن شدن افکار عمومی می باشد و حال که تمامی مکاتبات و اسناد نشان از تلاش ویژه جناب دکتر دهمرده در این راستا دارد ، می طلبد که همه ما اعم از رسانه ، نماینده ، فرماندار و استاندار تلاش خود را جهت اجرایی شدن این پروژه عظیم بکار گیریم تا استارت آن بخورد بی شک در آینده ای نزدیک از برکات آن بهره مند خواهیم شد.
گزارش: تابناک