• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

امام جمعه زابل: فضای مناسب در اختیار بخش تالاسمی زابل قرار گیرد

  • کد خبر : 8827
  • 09 می 2021 - 0:32
امام جمعه زابل: فضای مناسب در اختیار بخش تالاسمی زابل قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده به نقل از ایرنا   امام جمعه زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: محیط فعلی بخش تالاسمی مرکز بیماران خاص زابل در شان این افراد نیست به طوریکه باید فضای مناسب در اختیار آنان قرار گیرد. به گزارش ایرنا حجت الاسلام مجتبی عزیزی روز شنبه در حاشیه […]


به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده به نقل از ایرنا

 

امام جمعه زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: محیط فعلی بخش تالاسمی مرکز بیماران خاص زابل در شان این افراد نیست به طوریکه باید فضای مناسب در اختیار آنان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام مجتبی عزیزی روز شنبه در حاشیه بازدید از بخش تالاسمی مرکز بیماران خاص زابل در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خدمت مسوولان به این افراد چک سفید امضا برای ورود به بهشت است و نباید برای خدمتگزاری به این افراد کم کاری شود.

وی اظهارداشت: افزایش تخت و ورود جدی نهادهای حمایتی از جمله درخواست های افراد مبتلا به تالاسمی در زابل بود که با ورود  دانشگاه علوم پزشکی و خیرین سلامت به صورت هدفمند این مشکلات مرتفع شود.

امام جمعه زابل گفت: پزشک و مسوولان این بخش برای افراد مبتلا به تالاسمی کم نمی گذارند اما زحمت آنان کافی نیست چرا که بیش از این توان ندارند.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی زابل و خیرین سلامت با ورود به این موضوع فضای مناسب در اختیار این افراد قرار دهند تا از ازدحام جمعیت جلوگیری شود چرا که این ازدحام باعث انتقال بیماری ها دیگر برای این افراد می شود.

مدیرعامل انجمن تالاسمی زابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انجمن تالاسمی زابل از دو سال قبل فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده و هم‌اینک ۲۳۷ نفر عضو این انجمن هستند.
عباسعلی پیری افزود: تنها مرکزی است که به بیماران تالاسمی در شهرهای شمالی سیستان وبلوچستان خدمات ارائه می دهد و افراد مبتلا به تالاسمی از پنج شهرستان حوزه سیستان برای تزریق خون به این مرکز مراجعه می کنند که هزینه های زیادی برای جابه جایی متحمل می شوند.

وی اظهار داشت: انجمن تالاسمی زابل به افراد عضو در حد توان به تعداد محدودی خدمات کمک دارویی، درمان، ازدواج و تحصیلات دانشگاهی ارائه می دهد در حالیکه افراد زیادی از شرایط بد مالی رنج می برند و از توان انجمن خارج است.

مدیرعامل انجمن تالاسمی زابل از افزایش چشم گیر افراد مبتلا تالاسمی در سالجاری خبرداد و گفت: از ابتدای سال تاکنون پنج نفر به آمار مبتلایان تالاسمی در شهرهای شمالی سیستان اضافه شدند که که نسبت به سال‌های اخیر بی سابقه است که می طلبد با اطلاع رسانی درست از دیگر شاهد تولد فرد مبتلا به تالاسمی نباشیم.

وی تاکید کرد: اگر مسیر درمان بیمار تالاسمی درست انجام شود این فرد همانند افراد سالم می تواند در جامعه زندگی، تحصیلات خود را ادامه و ازدواج کند.

پیری ادامه داد: دولت تنها هزینه تزریق خون را به بیماران ارائه می دهد و هزینه دارو و آزمایشات بر عهده فرد مبتلا به تالاسمی است که باید مسوولان و خیرین به این موضوع ورود کنند.

وی گفت: هم‌اینک افراد مبتلا به تالاسمی از کمبود خون رنج می برند و تزریق خون آنها به تعویق می افتد که از مردم خواهش کنیم برای اهدا خون به سازمان انتقال خون مراجعه کنند.

سرپرست پرستاری بخش تالاسمی زابل نیز گفت: بیش از ۸۰ درصد بیماران تالاسمی از طریق ازدواج های سنتی و عدم آزمایشات قبل از ازدواج را تشکیل می دهند و به ندرت پیش آماده افرادی که آگاهانه آزمایشات را انجام می دهند فرد مبتلا به تالاسمی متولد شود.

مهری جهانتیغ افزود: آگاهی و پیشگیری باعث عدم تولد فرد مبتلا به تالاسمی می شود و زوجین باید قبل از ازدواج آزمایشات بسیار ساده با هزینه کم را انجام دهد.

وی اظهارداشت: در بخش تالاسمی مرکز بیماران خاص زابل به تمام گروههای خونی مبتلا به تالاسمی خدمات ارائه می شود و در دورهای مختلف این بخش دچار بحران کم خونی می شود که با برگزاری جلسات مختلف با سازمان انتقال خون بدنبال رفع کمبود خون هستیم.

سرپرست پرستاری بخش تالاسمی زابل ادامه داد: تزریق خون یکی از حیاتی ترین فرد مبتلا به تالاسمی است که اگر در زمان درست به بیمار تزریق نشود هموگلوبین خون آنها افت و دچار ضعف، بی حالی و رنگ پریدگی در فرد مبتلا می شود.


لینک کوتاه : https://forgottensistan.ir/?p=8827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰