• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
6

با منطقه ویژه انرژی بادی میل نادر سیستان بیشتر آشنا شوید

  • کد خبر : 7948
  • 03 نوامبر 2020 - 18:24
با منطقه ویژه انرژی بادی میل نادر سیستان بیشتر آشنا شوید

منطقه ویژه انرژی بادی میل نادر با مساحت حدود 17 هزار هکتار و ظرفیتی بالغ بر 1000 مگاوات نیروگاه بادی، در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این منطقه با میانگین سرعت باد بیش از 10 متر بر ثانیه، از مناطق کم‌نظیر ایران و خاورمیانه جهت احداث نیروگاه‌های بادی است. از ویژگی‌های این منطقه […]


منطقه ویژه انرژی بادی میل نادر با مساحت حدود 17 هزار هکتار و ظرفیتی بالغ بر 1000 مگاوات نیروگاه بادی، در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این منطقه با میانگین سرعت باد بیش از 10 متر بر ثانیه، از مناطق کم‌نظیر ایران و خاورمیانه جهت احداث نیروگاه‌های بادی است.

از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به مسطح بودن زمین، وجود زمین‌های بدون معارض، دارا بودن بادهای مداوم و با تغییر جهت بسیار کم و امکان صادرات انرژی به کشور افغانستان با توجه به مجاورت این منطقه با مرز این کشور اشاره کرد. ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت صادرات انرژی به کشورهای همسایه یکی از راهبردهای توسعه استان است که می‌تواند در میان مدت منجر به ایجاد تنوع در سبد صادرات انرژی کشور (علاوه بر نفت و گاز)، تقویب جایگاه ایران به عنوان هاب انرژی منطقه، ایجاد منبع درآمد پایدار حتی در شرایط تحریم و توسعه پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه شود.

در برنامه ششم توسعه کشور سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر 5 درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور در نظر گرفته شده‌است که تا کنون کمتر از 1 درصد آن (حدود 820 مگاوات) تحقق یافته‌است که در این میان سهم استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر یک نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در شهرستان زاهدان و یک توربین بادی 660 کیلووات در شهرستان زابل است که حدود 1 درصد از نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور را شامل می‌شود. احداث نیروگاه‌های بادی در منطقه میل نادر علاوه بر افزایش ظرفیت نیروگاهی استان، کاهش آلایندگی ناشی از نیروگاه‌های فسیلی، منجر به ایجاد اشتغال پایدار در منطقه نیز می‌شود.

عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 20 سال، احداث خط 400 کیلوولت دو مداره به طول 25 کیلومتر و نصب پست سیار 20/63 کیلوولت در این منطقه از جمله حمایت‌های وزارت نیرو از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است، همچنین احداث جاده آسفالت به طول حدود 20 کیلومتر جهت دسترسی به این منطقه و تامین پوشش مخابراتی منطقه از دیگر اقدامات دولت جهت جذب سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

شرکت مپنا به عنوان اولین نیروگاه بادی این منطقه اقدامات اجرایی احداث نیروگاه بادی با ظرفیت 50 مگاوات را از اسفندماه سال 1398 شروع کرده است. این نیروگاه در زمینی به مساحت حدود 904 هکتار احداث می‌شود و شامل 20 توربین 5/2 مگاواتی است که توسط این شرکت بومی‌سازی شده و امید است در سال 1400 با تمام ظرفیت، انرژی تولیدی خود را با ضریب ظرفیت بیش از 50 درصد به شبکه برق استان تزریق کند.

اولین توربین بادی مزرعه انرژی های نو میل نادر نصب شد.
این مزرعه بادی با تلاش ها و پیگیری های شبانه روزی دکتر دهمرده نماینده فعال سیستان که با اقدامات زیربنایی خود در کشور زبان زد همه مدیران کشوری شده است در حال راه اندازی است.

سایر مشخصات فنی این توربین‌ها به شرح زیر است:

1 ارتفاع توربین 85 متر
2 قطر رتور 104 متر
3 گیربکس 3 مرحله‌ای با نسبت 1:79.6
4 نوع ژنراتور DFIG
5 سرعت باد نامی 12 متر بر ثانیه
6 سرعت باد راه‌اندازی 3.5 متر بر ثانیه
7 سرعت قطع 25 متر بر ثانیه
8 وزن برج 170 تن
9 وزن رتور 52 تن
10 وزن ناسل 96 تن

 


لینک کوتاه : https://forgottensistan.ir/?p=7948

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰