سیستان فراموش شده: معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری گفت: هنر تصمیمگیران استانی است که بتوانند با سازوکارهای مناسب این حجم از نیروی انسانی را افزایش دهند و گام حداقلی این است که زمینه ماندگاری دانشجویان و نخبگان همین استان فراهم شود تا در زیست بوم خود ماندگار و مشغول بهکار شوند.
به گزارش سیستان فراموش شده: دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری در نشستی با حضور مهندس محبی استاندار سیستان و بلوچستان‚ دکتر دهمرده نماینده مردم سیستان و جمعی از دانشگاهیان در دانشگاه زابل اظهار داشت: در زابل حجم قابل توجهی از نیروی انسانی جوان، خلاق واساتید برجسته ای که از دانشگاههای برجسته فارغالتحصیل شده اند در این شهرستان گرد هم آمدهاند و باید این حجم ارزشمند و قابل توجه از نیروی انسانی با چنین وزنی از دانش باید افزایش یابد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر ضرورت تحقق مفهوم واقعی دانشگاه های نسل چهارم با پیوند دانشگاهها به جامعه گفت: وظیفه همه ما این است که آموزش عالی را به جامعه نزدیک کنیم و دانشگاه جزئی جدایی ناپذیر از جامعه است و با کشیدن دیوار اطراف این دانشگاه، حل مشکل جامعه به دست دانشگاهها امکانپذیر نیست.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با بیان اینکه وابستگی دانشگاهها به پول دولتی رشد و حرکت دانشگاهها را محدود می کند، افزود: تکیه دانشگاهها به پول دولتی سقف محدودی برای خلاقیت دانشگاهها و دانشجویان میسازد و هیچ دانشگاه موفقی در دنیا نیست که با تکیه صف به پول دولت به جایی رسیده باشد.
ستاری با تأکید بر تعریف مأموریت و ماهیت دانشگاهها باید با توجه به نیازها و ظرفیت بومی هر استان گفت: قطعا وقتی که دولت بودجه دانشگاهها را تأمین میکند برای همه یک مأموریت یکسان پیشبینی میکند. هر دانشگاه مأموریت استانی و محلی خاص خود را دارد که باید با ورود به زندگی روزمره مردم و نقشآفرینی در حل مشکلات بر مبنای یک مدل کسب و کار، تعریف شود.
حمایت از پژوهشهای کارآمد و مبتنی بر حل نیازها
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، با تاکید بر حل مشکلات بومی استان با استفاده از توانمندی نیروی انسانی بومی گفت: در حوزه تبخیر آب، مقابله با ریزگردها و دیگر مشکلات زیست محیطی باید به طور جدی مسیر طرحها و پژوهشها در این مسیر قرار بگیرد و معاونت علمی و فناوری، در صورتیکه مدلی شفاف و کاربردی برای حل مشکل را در پژوهش ببیند از آن حمایت خواهد کرد.
ستاری با بیان اینکه معاونت علمی از پروژه هایی که نتیجه بخش بوده در آنها و مدل کسب و کار پروژه به طور شفاف مشخص شده باشد حمایت میکند، اظهار کرد: با این که پژوهش صرفاً برای اینکه مقاله تولید کنیم مخالفیم اما پژوهشی که به حل مشکل منجر شود و نتیجه بخش باشد، مورد حمایت قرار می گیرد.
وی آسیب جدی متوجه پژوهشها را تزریق پول دولتی دانست و افزود: پول دولت برای پژوهش های مرز دانش و پژوهشهایی است که تا چند سال انتظار کسب درامد از آنها ممکن نیست، اما کار تجاری با پول دولت به نتیجه نمیرسد. زیرا رانت ایجاد میشود و موفقیت کسب و کار را دچار چالش میکند.
ستاری با اشاره به وجود ظرفیت های بومی استان سیستان و بلوچستان که می تواند در پیوند با فناوری به تولید ثروت و یک مزیت بومی بدل شود گفت: به طور مثال گاو سیستانی از گونه های دامی این منطقه است که قدمتی تاریخی وباستانی دارد و آمادگی داریم تا برای کمک به بهرهمندی و شکوفایی از این ظرفیت ارزشمند بومی در حوزههای فناورانه مانند زیست فناوری و سلولهای بنیادی و اصلاحر ژنتیک از تأمین زیرساختهای لازم برای تعریف کار مشترک حمایت کنیم.
بدون پیوند دانش و فناوری با جامعه توسعه اقتصاد بومی ممکن نمیشود
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری بیان کرد: دانشگاه به عنوان مبدأ تمامی پیشرفتها تا زمانی که نتواندبر محیط پیرامونی خود تأثیر مطلوب داشته باشد قطعاً اثرگذاری مثبتی بر کشور نخواهد داشت. دانشگاهی که بتواند هزینههای خود را از محل قراردادهای ارتباط با صنعت فروش فناوری و استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان تأمین کند در توسعه اقتصاد بومی نیز موفق است، اظهار کرد: اگر ما نتوانیم یک محیط کسب و کار مناسب برای سرمایهگذاران بخش خصوصی و دانشگاهیان ایجاد کنیم که شرکتهایشان را در این استان تأسیس کند و دانش را از دانشگاه بگیرن د وبا فرآوری آن به جامعه تزریق کنند اقتصاد استان رونق نمیگیرد.
ستاری با اشاره به این که خلق فناوری و نوآوری برای حل مشکلات مهمترین رسالت دانشگاهها و مراکز پژوهشی است افزود: راهکار کسب درآمد دانشگاه فروش نیست و تولید دانش و فناوری و ارائه این محصول به مراکز فرآوری راهکار کسب درآمد دانشگاهها است.
ستاری، به تأثیر شگرف فرهنگی-اجتماعی دانشگاهها بر زندگی مردم اشاره و اظهار کرد: تأثیری که دانش و فناوری بر زندگی مردم میگذارد حائز اهمیت است و هیچ یک از مشکلات استان سیستان و بلوچستان بدون تکیه به نقش دانشگاهها برطرف نخواهد شد.
وی با بیان این که توسعه باید مبتنی بر بوم هر استان و با تکیه به دانش شکل بگیرد گفت: دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان دارای توانمندیهای بالقوه در خلق دانش و فناوری است باید با تعریف یک مدل اجرایی زمینه تأثیرگذاری مثبت این دانشگاهها در زندگی و محیط بومی استان فراهم شود.
ستاری در ادامه افزود: در طول 4 سال گذشته سعی کردیم مدل مناسبی را برای تزریق دانش، پژوهش و فناوری به اقتصاد با کمک دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور پیادهسازی کنیم چراکه مهمترین لازمه نتیجهبخشی پژوهش، تزریق آن به عرصه اقتصاد است.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان، با بیان اینکه هیچ سرمایهای ارزشمندتر از خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده نمیتواند توسعه بومی را پیش ببرد، افزود: در گذشته به اشتباه تصور می کردیم سرمایههای اصلی این کشور، منایع زیرزمینی و خام مانند نفت در زیر زمین است در صورتی که ، ذهن خلاق و نوآور جوانان اصلیترین سرمایه این سرزمین، به شمار میرود.