سیستان فراموش شده: نماینده مردم سیستان گفت: تا زمانی که مسئولان استان زیر ساخت های آموزشی را ارتقا نبخشند، این استان گرفتار مشکلات آموزشی خواهد بود.
به گزارش سیستان فراموش شده : حبیب اله دهمرده در خصوص وضعیت آموزشی استان سیستان و بلوچستان گفت: در استان سیستان و بلوچستان بعنوان استان کم برخوردار سرانه آموزشی نسبت به استان های برخوردار بسیار پایین است. دلایلی از جمله پراکندگی جمعیتی، کمبود دانش آموز در برخی مناطق این استان به این مسئله دامن زده است؛ بنابراین اختلاف فاحشی میان استان های برخوردار و کم برخوردار ایجاد شده است.
افت تحصیلی و ترک تحصیل ماحصل مشکلات آموزشی استان سیستان و بلوچستان
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلی که متاسفانه استان سیستان و بلوچستان را در بعد آموزشی فرا گرفته، مربوط به یک یا دو سال گذشته نیست بلکه در طول سال های گذشته مشکلات انباشته شده و باعث بوجود آمدن مشکلات حاد آموزشی برای استان شده است؛ لذا مشکلات آموزشی این استان افت تحصیلی، ترک تحصیل، کیفیت پایین سطح آموزشی به همراه خود دارد.
وی با تاکید بر اینکه مسئولین استان سیستان و بلوچستان باید پاسخگو باشند که برای ارتقای سطح آموزشی این استان چه اقداماتی انجام دادند، ادامه داد: در گذشته، در اواخر دهه شصت، میزان فارغ التحصیلان در رشته ریاضی و فیزیک در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به 70 نفر بود، این میزان برای استانی که نزدیک به 2 میلیون جمعیت دارد، بسیار فاجعه بار است، ولی در همان سال ها با ایجاد مدارس شبانه روزی توانستیم میزان فارغ التحصیلان رشته های مختلف در مقطع متوسطه را افزایش دهیم.
تاسیس مدارس شبانه روزی در استان سیستان و بلوچستان زمینه ساز ارتقای سطح آموزشی استان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: با تحقیق آماری در خصوص میزان دانشجویان دانشگاه زاهدان، این نتیجه حاصل شد که تعداد دانشجویان بومی این دانشگاه به 10 نفر می رسد؛ چرا باید تعداد دانشجویان بومی در این استان کم باشد؟ ولی با تاسیس مدارس شبانه روزی و کشف استعداد های استان، توانستیم تعداد قبولی در دانشگاه های کشور و هم چنین استان سیستان و بلوچستان را افزایش چشمگیری دهیم.
رهبری برای حل مشکلات آموزشی استان کمک های فراوانی صورت دادند
این نماینده مجلس در دوره دهم اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان استعداد های فراوانی دارد ولی عدم توجه مسئولین به مرتفع کردن موانع تحصیلی برای دانش آموزان این استان، زمینه شکوفایی این استعداد ها را فراهم نمی کنند. مدارس شبانه روزی اقدامی مهمی بود که در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد توسط بنده انجام شد و این مدرسه زیر مجموعه دانشگاه زاهدان قرار گرفت و به دلیل حساسیت موضوع، رهبر معظم انقلاب اسلامی برای این مدرسه ، مبالغی تحت عنوان کمک به سیستم
دولت رسیدگی به وضعیت استان های کم برخوردار را اولویت کاری خود قرار دهد
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس در خاتمه خاطرشان کرد :تا زمانی که دولت و مسئولان استان زیر ساخت های آموزشی را ارتقا نبخشند، این استان گرفتار مشکلات آموزشی خواهد بود. دولت وظیفه دارد رسیدگی به وضعیت استان های کم برخوردار را اولویت کاری خود قرار دهند و تصمیماتی درست برای ارتقای سطح کیفی آموزشی استان اتخاذ کنند.
خانه ملت