• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

دشت سیستان سه کانون بحران ریزگرد فعال در حد فاصل شیله – تاسوکی، نیاتک و جزینک دارد

  • کد خبر : 3123
  • 31 می 2018 - 12:26
دشت سیستان سه کانون بحران ریزگرد فعال در حد فاصل شیله – تاسوکی، نیاتک و جزینک دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان گفت: به منظور رسیدگی به مشکلات مردم استان برای رفع بحران‌ها تشکیل کارگروه ملی نجات تالاب هامون را خواستاریم. به گزارش سیستان فراموش شده به نقل از روابط عمومی استانداری ؛باقر کرد  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در نشست هیئت اعزامی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پیرامون […]


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان گفت: به منظور رسیدگی به مشکلات مردم استان برای رفع بحران‌ها تشکیل کارگروه ملی نجات تالاب هامون را خواستاریم.

به گزارش سیستان فراموش شده به نقل از روابط عمومی استانداری ؛باقر کرد  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در نشست هیئت اعزامی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پیرامون ریزگرد‌ها و مسائل زیست محیطی حوزه سیستان  اظهار داشت: مردم منطقه سیستان سالهاست با فقر، بیکاری و مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار حاصل از خشکسالی‌های پی در پی منطقه و خشک شدن بستر تالاب هامون دست و پنجه نرم می‌کنند لذا برای رفع این بحران‌ها تشکیل کارگروه ملی نجات تالاب هامون مشابه اقدامات دولت در دریاچه ارومیه را انتظار داریم.

باقر کرد خاطرنشان کرد: دشت سیستان با ۱۵ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مربع مساحت سه کانون بحران ریزگرد فعال در حد فاصل شیله – تاسوکی، نیاتک و جزینک دارد که در حال حاضر دو کانون نیاتک و جزینک با توجه به تمرکز جمعیتی این دوکانون در اولویت توجه و برنامه ریزی قرار دارند.

وی  با اشاره به اینکه شرط اول و اساسی احیاء تالاب هامون و رفع مشکلات زیست محیطی منطقه سیستان ورود آب به تالاب است، افزود: مسأله تامین آب مورد نیاز تالاب هامون بایستی با نگاه کارشناسی و از طریق دیپلماسی پیگیری شود.

وی ادامه داد: اقدامات علمی و استفاده از تکنولوژی هم اهمیت ویژه‌ای دارد و در این راستا دانشگاه زابل با ثبت ذخیره گاه زیست کره تالاب هامون قدم‌های مثبت و جهانی برداشته است.

رئیس گروه محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه گفت: هدف از این سفر بررسی و بازدید میدانی کانون‌های بحرانی ریزگرد‌ها در منطقه سیستان و رسیدن به یک ایده مشترک بر مبنای علم و فناوری برای تبدیل این تهدید‌ها به فرصت می‌باشد.

لطیفی نقش فناوری و تکنولوژی را بسیار مهم دانست و افزود: طرح‌های مطالعاتی دانشگاهی برای مقابله با این بحران اهمیت دارد بنابراین ورود جدی دانشگاه زابل در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

گفتنی است در این جلسه مدیران کل مدیریت بحران استانداری، محیط زیست و منابع طبیعی استان گزارش مشروحی از وضعیت زیست محیطی تالاب هامون و منطقه سیستان و اقدامات انجام شده پیرامون کنترل ریزگرد‌ها ارائه کردند.

همچنین چند تن از کارشناسان هیئت اعزامی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه به طرح موضوعات و راهکار‌های مرتبط پرداختند.


لینک کوتاه : https://forgottensistan.ir/?p=3123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بزرگواران و تصمیم گیرندگان محترم استان، این مناطقی که نام بردید کانون ریزگرد نیست بلکه منطقه حمل شنهای روان است. تفاوت است بین ریزگرد و شن روان. ضمن اینکه اصطلاح “کانون” به محل اصلی و خاستگاه اولیه گرد و غبار گویند. که آن هم در شمال سیستان و عمدتا” بستر خشک تالاب هامون و رسوبات بستر رودخانه های منتهی به تالاب است. بهتر است از واژه “گرد و غبار” به جای ریزگرد استفاده فرمایید این جوری علمی تر است.