• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
4

مدیرکل راه آهن جنوب شرق: 500 تن کاشی از زاهدان به پاکستان صادر شد

  • کد خبر : 2259
  • 21 آوریل 2018 - 16:40
مدیرکل راه آهن جنوب شرق: 500 تن کاشی از زاهدان به پاکستان صادر شد

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور(مستقر در زاهدان) گفت: 500 تن کاشی امروز/شنبه/ برای نخستین بار از خط ریلی زاهدان – میرجاوه به کویته پاکستان صادر شد. مجید ارجونی داشت: این محموله مصالح ساختمانی با 20 واگن به کویته پاکستان صادر شد. وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده در […]


مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور(مستقر در زاهدان) گفت: 500 تن کاشی امروز/شنبه/ برای نخستین بار از خط ریلی زاهدان – میرجاوه به کویته پاکستان صادر شد.

مجید ارجونی داشت: این محموله مصالح ساختمانی با 20 واگن به کویته پاکستان صادر شد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده در مرحله نخست بیش از 10 هزار تن کاشی تولید داخل از طریق این خط ریلی به کشور پاکستان صادر شود.
وی افزود: این کاشی ها در واگن های مسقف پاکستانی بارگیری و حمل شده است.
وی بیان کرد: همچنین اواخر سال گذشته توانستیم برای نخستین بار خرما را از طریق این خط ریلی به کشور پاکستان صادر کنیم.
ارجونی گفت: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به کشور پاکستان بحساب می آید.
به گزارش ایرنا فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور اظهار داشت: همچنین عمده کالاهای وارداتی در این مسیر نیز شامل کنجد و برنج خوراکی و عمده کالاهای ترانزیتی شامل گوگرد خام است.
راه‌آهن زاهدان – کویته پاکستان در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به‌منظور حمل‌ و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روس‌ها ساخته شده که قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه پیدا کند که با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
فاصله ریلی راه‌آهن زاهدان – میرجاوه ۹۴ کیلومتر و تا کویته پاکستان ۶۵۰ کیلومتر است.
نخستین حرکت قطار باری سازمان اکو در مرداد سال ۱۳۸۸ (۱۴ اگوست ۲۰۰۹) در آیینی باحضور «یوسف رضا گیلانی» نخست ‌وزیر وقت پاکستان و «غلام احمد بلور» وزیر اسبق راه‌آهن این کشور از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.ایرنا


لینک کوتاه : https://forgottensistan.ir/?p=2259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰