• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

کشف جدید در شهر سوخته سیستان،کشف لوح حسابداری بعد از ۵۰ سال کاوش

  • کد خبر : 9095
  • 26 دسامبر 2021 - 18:20
کشف جدید در شهر سوخته سیستان،کشف لوح حسابداری بعد از ۵۰ سال کاوش

کشف جدید در شهر سوخته کشف لوح حسابداری بعد از ۵۰ سال کاوش به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده «باستان‌شناسان در روزهای پایانی نوزدهمین فصل کاوش در شهر‌سوخته بعد از 50سال کاوش‌های ادامه‌دار در این محوطه، برای نخستین‌بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.» سید منصور سید‌سجادی، سرپرست […]


کشف جدید در شهر سوخته
کشف لوح حسابداری بعد از ۵۰ سال کاوش

به گزارش پایگاه خبری سیستان فراموش شده

«باستان‌شناسان در روزهای پایانی نوزدهمین فصل کاوش در شهر‌سوخته بعد از 50سال کاوش‌های ادامه‌دار در این محوطه، برای نخستین‌بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.»

سید منصور سید‌سجادی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی، با اعلام این خبر، کشف این‌گونه لوح‌ها را در مناطق غربی ایران امری عادی خواند و بیان کرد: نکته اینجا‌ست که در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران، باستان‌شناسان تا کنون به چنین کشف منحصر به‌فردی دست نیافته بودند.

او با بیان‌اینکه این لوح نشان از ارتباط جامعه شهر‌سوخته با مردم آغاز ایلامی دارد افزود:حسین مرادی باستان‌شناس و معاون هیأت باستان‌شناسی در عمق 4متری اتاق شماره 27 منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید.

سید‌سجادی این کشف را تا حدودی قابل پیش‌بینی دانست و گفت: در همایش باستان‌شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیأت باستان‌شناسی به این کشف دست خواهد یافت.

او در بیان مشخصات این لوح حسابداری گفت: این لوح 11سانتی‌متر طول و 7سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است. یکی از علامت‌ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله مستطیل شکل‌های عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده‌ دارند که فعلا برای ما نا‌آشنا ‌است.

وی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه‎‌ای ارسال کننده روی آن دانست و گفت: طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری 10گانی استفاده می‌کردند، بر‌خلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آنها بر اساس نظام 60گانی بوده است.

سرپرست هیأت‌باستان شناسی با اشاره به اینکه تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود، افزود: در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد.

سیدسجادی گفت: هم‌اکنون و در روزهای پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده

 

 


لینک کوتاه : https://forgottensistan.ir/?p=9095

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰